18.-22.april 2015

Reisedagbok til Beograd 18. - 22.4.2015

På klubben i august 2014 snakket vi om reisemål vi ønsket å reise til. Det kom fram flere forslag og Trinelise kunne tenke seg Beograd noe jeg også kunne tenke meg. Vi fant ut at denne turen kunne vi ta utenom klubben og vi begynte å undersøke muligheten. Trinelise spurte også Liv og Vidar om de hadde lyst til å være med og det var ikke problem.

Tiden ble bestemt til våren 2015 og hun ordnet med bestilling både av flyreise og hotell, avreise 18.4 og hjem igjen 22.4.2015. Da var det bare å glede seg til tur.

Lørdag 18.4

Vi hadde avtalt å møte Trinelise & Arild og Liv & Vidar på Gardermoen. Leverte bilen som avtalt og booket inn. Tok en røyk før gikk vi gjennom sikkerhetskontrollen for å handle litt. De andre hadde spist før de drog men vi var sultne og fant en plass og tok en burger mens de tok et glass med godt drikke. Gikk til gate 56 og om bord i flyet som skulle lette kl 17.35, hadde fått litt sprette plasser men det gikk greit. Flyturen gikk greit og vi landet i Beograd 10 min før tiden, kl 20.10.

Vi måtte ta ut penger og det gikk raskt og greit da det var automater rett ved utgangen. Trinelise fikk ordnet med et par taxier, maxitaxi fantes ikke og det var fast pris på 1800 dinarer, inn til Hotell Queen Astoria design hotell som låg rett ved togstasjonen.

Fikk nøkler og fant rommene våre i 5.etg før vi gikk ned i restauranten for å få oss litt mat, var rimelig sultne alle sammen. Klokken var blitt mange, 22.00 og det var vel stengetid på kjøkkenet men etter mye om og men fikk vi da noe mat. Maten var ikke verdens beste, tørr kalkun med mye svisker uten saus og ris til, Trinelise bestilte kylling og det var grei mat med saus. Surr ble det også med bestillingen så Arild måtte vente ekstra lenge før han fikk sin mat men vi gikk ikke sultne til sengs ved midnattstid. Avtalte frokost kl 10.00 neste dag.

Søndag 19.4

Vi møttes til frokost og den var mye bedre en middagen vi fikk i går. I resepsjonene fikk vi vite at det gikk en sightseeing buss kl 11.00 og at den gikk fra Nasjonalforsamlingen. Vi hadde liten tid og det viste seg at det var lengre enn trodde for når vi kom fram var bussen gått.

Samtidig var det en stor demonstrasjon utenfor Nasjonalforsamlingen, plassen utenfor var fylt opp av motorsykler og MC folk. Rett bortenfor var politiet i beredskap i tilfelle uro.

Vi fant ut at vi skulle finne fram til Beograds stolte fort/ borgen Kalmedan hvor man har en flott utsikt og hvor elvene Sava og Donau møtes.

Noen begynte å snakke om å finne et vannhull og rett innenfor porten var det et spisested. Her satte vi oss ned i solen og det ble bestilt øll og vin. Dette smakte godt og vi var klare for å utforske borgen.Det var mange boder i området og Trinelise og jeg kjøpte litt håndarbeid, broderte og heklede duker.

Oppe på borgen var det utstilt massevis av tanks av alle slag og andre krigsgjenstander noe våre menn syntes var inntresant.

Vi vandret rundt på vollene og så på utsikten utover elvene og inne på området. Det blåste kald vind så det ble litt kaldt og vi tok en kaffekopp, den var heller dårlig men det var noe varmt i kroppen i alle fall.

Vandret mot utgangen og kom ut i gågaten Prins Michael gate. Her var det motebutikker av alle slag, sko og klær etc, puber, pizzarestauranter og alt mulig annet. Ruslet og koste oss men sulten tok oss og vi gikk inn på Lunsj Rhino cafe og pub hvor vi spiste løksuppe, Liv og Vidar tok hamburger. Etterpå gikk vi tilbake til hotellet hvor vi slappet av et par timer. Vi møttes til et glass vin hos Liv og Vidar før vi gikk ut for å spise.

Mens vi stod utenfor hotellet og ventet på Trinelise og Arild kom en flokk gutter med div instrumenter. Vi takket nei til musikk men de startet å spille allikevel. Vi gikk av sted og de fulgte etter oss, ville nok ha penger. Instrumentene var ikke blanke og fin men var bulkete, gamle og såg hjemmelagede ut.  Guttene var trolig sigøynere, såg slik ut, mørke i håret og huden.

Vi gikk raskeste veien, ut fra kartet, ned til Strandpromenaden hvor vi ble anbefalt at det låg mange bra restauranter. Her låg det mange elvecruise-båter og restaurantbåter i tillegg til restaurantene langs promenaden. Vi ruslet et stykke bortover og gikk inn på en restaurant som het Druga Piazza. Her spiste vi nydelig middag, øl og vin til. Avsluttet måltidet med Irish coffe og kaffe Bailys.

Etterpå ruslet vi tilbake til hotellet igjen hvor vi damene tok kvelden mens våre respektive ville ha et siste glass i baren på hotellet.

Mandag 20.4

Møttes til frokost kl 9.00 og i dag hadde vi planlagt elvecruise. Spurte i resepsjonen og fikk da vite at det gikk bare på torsdag, fredag, lørdag og søndag, vi var en dag for sent ute. Bestemte oss da for en sighting tur i stedet, fikk også vite at den gikk rett nedenfor hotellet.

Vi hoppet på dobbeltdekkeren og hadde fin utsikt forran på toppen. Turen tok ca 1 time 15 min og turen gikk forbi Titos grav/ mausoleum. Åsene rundt her var tydelig at det bodde bedrestilte, husene og hagene her var store og flotte i forhold til inne i sentrum. Vi kjørte også forbi Saint Sava, den største ortodokse kirken i verden og det sies at den er en studie i arkitekturisk utførelse. Vi fikk også sett krigens herjinger, blokker som var bombet og fortsatt stod som monumenter uten at det var gjort noe med dem.

Tilbake ved Nasjonalforsamlingen gikk vi for å ta den store nybygde kirken Saint Sava nærmere i øyensyn. Kirken var under restaurering så det var ikke så veldig mye vi fikk sett men den blir sikkert fin når den blir ferdig.

Vi rulet videre i Beograds gater, gjennom parker og spiste en bedre middag på Steakhouse el Toro før vi gikk tilbake til hotellet i 16 tiden. Hadde et par timers avslapping før vi tok en samling hos oss med en Irish og ett lettere kveldsmåltid på hotellet. Tok tidlig kvelden i dag.

Tirsdag 21.4

Frokost som vanlig kl 9.00. I dag bestemte vi oss for å dele oss da mennene ønske tå ta en tur til Tesla museet mens vi damene ville ta en tur på markedet.

På det lille, men veldig gode Nikola Tesla-muséet får man eksperimentere med elektromagnetisme og elektrisitet. Regn med lyn og torden! Nikola Tesla (1856-1943) regnes som serbernes store vitenskapsmann. Her var lite der og mennene våre gjorde unna dette på 20 minutter. Hadde de ventet til kl 12.00 så ville de fått med seg omvisning av guide men de valgte å gå å ta seg en øl i stedet.

Vi damene gikk opp til markedet vi hadde sett og kjørt forbi på bussturen. Ble nok litt skuffet for det meste her var grønnsaker og andre matvarer. Trinelise kjøpte seg noen kjøkkenredskaper til å lage dekorasjoner av grønnsaker, artig mens Liv fikk med seg noen par briller og litt klær til barnebarna. Jeg fikk også med meg et par skjorter og hettegensere til småguttene. Vi gikk og ruslet rundt et par timer og tok en kaffe og kake på vei tilbake til hotellet. På hotellet delte vi en flaske sprudlevin mens vi ventet på våre menn. Da de kom gikk Arild og kjøpte noen øl og så ble det øl og jeger på dem.

Det ble ingen lunsj på oss i dag, slappet av en times tid og møttes igjen kl 16.00. Ble enige om å spise i Bohem kvartalet og prøve å finne restauranten Tri Sesira, Tre Hatter, en av Beograds eldste og mest populære restauranter som serverer serbisk mat i en autentisk atmosfære og som vi var blitt anbefalt å gå på.

Ikke det minste rart at denne gaten, Skadarska, blir kalt Beograds Montmartre. Det var koselig atmosfære i hele gaten og vi fant en bakhage hvor vi tok oss et glass øl/ vin før vi gikk på restauranten. Her var det veldig koselig. Vi fikk forrett, mixet grill, øl/vin og levende musikk med på kjøpet. Denne herligheten kom på under 800 kr for oss 6 personer og det kan man ikke klage på.

Tilbake på hotellet gikk Liv og Vidar på rommet mens Trinelise og Arild ble med på vårt rom. Trond og jeg tok med et glass GT hver fra baren mens Trinelise og Arild tok en øl. Trond og Arild var nede i baren og tok nok et glass øl men så var det god natt.

Onsdag 22.4

Etter frokost var det pakke det lille vi hadde med oss, greit å rise med bare håndbagasje, betale på hotellet og bestille taxi. På flyplassen tok vi en matbit før vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen og videre ut til flyet. Flyturen gikk greit og vi landet på tiden. Handlet i taxfree og takket hverandre for en hyggelig tur før vi fant bilene og satte nesa hjemover.

Liv og Vidar, Trinelise og Arild - tusen takk for en koselig og fin tur.

Trond og Gudrun

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...