Reisedagbok

Roma 12.-15. oktober 2007

I månedsskifte januar/ februar bestemte vi oss for å reise til Roma, kjærlighetens by, i forbindelse med våre bursdager og vår 5 års bryllupsdag.

Billetter ble bestilt og etter anbefaling av Nina om et hotell i den gamle bydelen Trastevare, Hotell Cisterna, med gangavstand  til det meste av severdigheter, bestilt.

Et besøk hos Bjørg en måned tid senere ble hun spurt og bestemte seg for å bli med og billetter bestilt til henne også. I august ringte Bjørg og spurte om venninnen Gro kunne bli med, hotell og billetter bestilt til henne også.

Historie

Roma – den evige stad, som det heter.

Roma er hovedstaden i Italia og ligger ved elva Tiber.

Byen er et eneste stort utendørs - museum. Roma er historie og nåtid i en pen blanding. Mye av arkitekturen stammer fra renessanse- og barokktiden med en mengde kirker og palasser, fontener, elegante torg og monumentale gater. Hovedgaten er Via del Corso, promenadegaten er Via Veneto mens Forum Romanum og Colosseum vitner om byens eldste historie.

Mellom slitne bolighus og tett trafikk ser man plutselig ærverdige søylerekker eller hele templer fra romertiden. Utallige historiske bygninger, statuer og minnesmerker. En magnet er også Vatikanstaten på Tibers vestre bredd, der Peterskirken er et samlingssymbol for den katolske verden.

Ifølge legenden ble Roma grunnlagt av Romulus i 753 f. Kr. Byen ble sentrum i Romerriket. Fra den tiden stammer bl.a. de store badeanleggene (termene). Midtpunktet var Forum Romanum.

I år 509 f. Kr. blir Roma erklært republikk. Gladiatorenes krig i år 71 f. Kr. ledet av Spartacus, ender i et blodbad. Det første triumviratet med Caesar, Pompei og Crassus fra 60 f. Kr.. Caesar blir myrdet i år 44 f. Kr. De første kristenforfølgelsene begynner under keiser Nero i år 64. Konstantinopel blir hovedstad i Romerriket på 300-tallet. Paven Leo den store hindrer huneren Atilla i å erobre Roma i 452. Pavedømmet er på sitt mektigste på 1300-tallet. Roma blir plyndret av tyske og spanske handelsmenn på 1500-tallet. Under folkevandringene og i middelalderen forfalt byen, men fikk ny oppsving i nyere tid, og særlig som Italias hovedstad fra 1871.

I 1922 marsjerer fascistene inn i Roma og Mussolini blir diktator. Allierte styrker marsjerer inn i byen i 1944. Roma-traktaten blir skrevet under i 1957 og legger grunnlaget for et samlet Europa.

-----------------------------------

Mellom besøkene på Vatikanmuseene, Peterskirken, Colosseum, Forum Romanum og Spansketrappen må man nyte espresso, italiensk is og motebutikker. For eksempel Navona, Campo di Fiori, Trastevere, Testaccio og Monti finner du koselige trattorier i et herlig miljø.

Man må først og fremst lære Roma å kjenne ved å bruke sine sanser. Roma er kjærlighetens by. En by du ikke kan besøke uten å forelske deg i den.

Kort fortalt en romantisk opplevelse og på italiensk vis: Et sjarmerende kaos av en millionby.

Trestevere

Trastevere er en bydel i vestre Roma. I denne bydelen ligger hotell La Cisterna, et familiehotell som er drevet av familien Simmi i mer enn 75 år og her bodde vi.

La Cisternas restaurant, som kanskje er Romas mest kjente, har et tradisjonelt italiensk kjøkken basert på de beste regionale ingredienser.

Navnet "Trastevere" kommer fra den latinske benevnelsen "Trans Tiberim" - "på andre siden av Tiber".

Trastevere var allerede under antikken en tett befolket bydel og omfattes av den aurelianske muren.

En får følelsen av å gå litt tilbake i tid, når en besøker denne bydelen. Klesvasken henger til tørk over gatene, eldre damer diskuterer høylytt i mellom husene, en svært sjarmerende del av Roma.

I de senere år har også barer og nattklubber etablert seg her - så området er blitt trendy for de unge.

Fredag 12. oktober

Torsdag kveld kjørte vi Tessi til Standal kennel i Nittedal hvor hun skulle være mens vi var borte.

Allerede kl 6.00 kjørte vi hjemmefra for å hente Bjørg og Gro på Fjellhamar før vi drog videre til Gardermoen. Bilen skulle leveres kl. 7.15. Vi leverte bagasjen, tok en siste røyk før vi sjekket inn og tok en matbit. Flyet ble 20 min forsinket pga ekstra security sjekk. Vi fikk en del vind og litt turbulens nedover men medvind gjorde at vi tok inn den forsinkede tiden og litt til så vi landet på Fiumicino flyplassen i Roma 15 min før tiden, kl. 12.35.

Tok en røyk og da kom en pirattaxisjåfør og praiet oss. Avtalte fast pris inn til La Cisterna hotell, 70 Euro skulle han ha. Sjekket inn på hotellet, Bjørg og Gro på rom 26 i første etg og vi på rom 38 i andre etg. Og så var det ut i byen.

Først fant vi plassen hvor kirken Santa Maria de Trastevere låg og vi gikk inn. Man blir så høytidsstemt inn ei slike overdådige kirkebygg. Kirken antas å være den eldste kirken i Roma med gulvmosaikk datert tilbake til keiser Augustus. Vi vandret rundt der inne tittet og tittet. Måtte sette oss ned for å kunne se taket ordentlig.

Men nå begynte vi å bli realt sultne så vi vandret videre for å finne et sted som kunne gi oss litt forsinket lunsj. Det var mange steder som stengte for servering kl 16.00 noe klokken nå var blitt, og ikke åpnet igjen før det var middagsservering kl 19.00. Men vi var heldige og alle spiste en eller annen form for pastarett.

Vi vandret videre over broen og elven Tiber til Piazza de Flori, blomstertorget, tittet i butikken langs veien og Bjørg fikk vel med seg litt i handleposen sin også. Videre gikk vi til Piazza Navona som også kalles “kunstnertorget”. Dette er Romas sosiale sentrum hvor romere og turister møtes. Vi fikk oppleve gjøglere og andre som ville ha publikums oppmerksomhet og gjerne en slant i hatten eller koppen sin. Her er arkitekten Berninis flotte fontener og Borromimis barokkfasade på San Agnese-kirken.

Herfra gikk vi for å se Pantheon, verdens best bevarte oldtidstempel. Pantheon er et prakteksemplar på romersk ingeniørkunst. Tempelet ble bygget i perioden 118 -125 e. Kr. av keiser Hadrian. Oculus, hullet i toppen av kuppelen gir det eneste lyset til bygget. Pantheon er en rund bygning med en søylebåret forhall, sylinderen har både diameter og høyde på 44 m. Pantheon er rikt utsmykket med farget marmor og kuppelens kassetter hadde opprinnelig rosetter i bronse. Bronseportene fra oldtiden åpnes stadig med sine gamle hengsler fra 123 e.Kr.

Et tempel med samme navn som ble bygget av Marcus Agrippa i perioden 27 – 25 f.Kr., lå på samme sted, men med orientering i motsatt retning.

I år 609, under keiser Fokas, ble Pantheon omgjort til kirke. På 1800 tallet ble kirken gravplass for de italienske kongene og kunstneren Rafaels sarkofag ligger her.

Da var det tid for å finne et sted å spise middag, i nærheten av Piazza de Flori og så rusle tilbake mot hotellet. Hadde et stopp med litt å drikke på veien og for å se på folkelivet i gatene. Tilbake ved hotellet var vi innom og bestilte bord på hotellets restaurant til lørdag kveld. En lang dag med mange opplevelser og inntrykk gikk vi og la oss i 23.30 tiden. God natt.

Lørdag 13. oktober

Vi møttes til frokost på hotellet ved 9.00 tiden og så var det ut igjen.

I dag var det Forum Romanum og Colosseum som var første målet. Vi vandret mot brua med øya som det ligger et barnehospital på og som skulle ta oss over på andre siden av elva men gikk oss bort litt og havnet på en av de andre broene, nærmere Forum. Vi gikk forbi Circo Massimo og videre mot Forum. Tok en matbit og drikke på veien da det var godt og varmt.

Inne på Forum Romanum var det veldig mye å se på, skulle bare hatt noen som kunne fortalt oss ting på turen. Har lest meg til at på Forum bodde keiseren og vestalinnene i bygninger som stadig er delvis bevart. Forum Romanum var sentrum for Romas religiøse og offentlige liv med senatet, domstoler og templer liggende langs datidens mest berømte gate, Via Sacra. Foran senatsbygningen Curia sees Rostra, imperiets fornemste talerstol, hvor keisere, politikere og poeter har talt til det romerske folk. Man kan også se templer, finans - og rettbygninger og triumfbuer som alle gir et bilde av datidens velutviklede samfunn. Det sies at det var oppe på Palantinhøyden at Romolus la grunnsteinen til Roma 753 f.kr.

Vi vandret rundt inne på Forum en stund før vi gikk videre til Colosseum, oldtidens imponerende og verdens største amfiteater og skueplass for de like imponerende gladiatorkampene. I tillegg kunne hele arenaen settes under vann slik at sjøslag kunne utkjempes. Colosseum sto ferdig i år 80 e.Kr. Bygget er ovalt med en lengdeakse på 188 m, breddeakse på 156 m og 48,5 m høyt fordelt på 4 etasjer.

Her hadde vi tenkt oss inn for å titte men det var stengt, fikk ikke vite hvorfor men det skulle åpnes igjen 1,5 timer senere. Det syntes vi var for lenge å vente og så hadde Bjørg lyst til å ta en Citysightseeing buss, den kom raskt og vi hoppet på. Den kjørte forbi Circo Massimo, videre til Monumento a Vittorio Emanuele II, derfra til Piazza Campio del Fiori og en rundtur til Petersplassen. Herfra kjørte den over Tiber igjen og opp til Piazza del Popolo, gjennom parken til Villa Borghese hvor vi gikk av i nærheten av Spansketappen. Hadde tenkt oss dit men gikk oss litt bort igjen og kom forlangt ned mot Fontana di Trevi.

Vi var sultne og fant et sted å spise før vi gikk til Trevifontenen, fant ut at vi skulle droppe Spansketrappen.

Fontana di Trevi er den største og mest berømte fontenen i Roma. Fontenen fra barokken er vel 26 m bred og 20 m høy. Med fasaden til Palazzo Poli i bakgrunnen ligger Trevifontenen vakkert til. Den sto ferdig i 1762 ogblant figurene i fontenen er den mest sentrale, Havets konge, Neptun (av Pietro Bacci). Neptun er omgitt av sjøhester og to tritoner som prøver å holde styr på hestene.

Arkitekten Gianlorenzo Bernini tegnet det opprinnelige utkastet og ble valget av pave Urban VIII til å bygge en monumental fontene på stedet til en av Romas eldste fontener men prosjektet ble skrinlagt etter pavens død. Paven gikk også til et noe uvanlig skritt for å skaffe penger til å lønne arkitekten, han innførte en egen vinskatt for Romas befolkning, noe som selvsagt ikke ble særlig populært!  Det var Nicola Salvi som vel hundre år senere bygget dette ensemble. Den barokke fasaden ble bygget en gang mellom 1641 og 1650 av Martino Longhi d.y.

Ved besøk bør man i følge legenden kaste en mynt over skulderen i fontenen, det vil bringe lykke og sikre at en får se Trevifontenen igjen senere i livet. Hadde Urban VIII vært pave i dag kunne han kanskje benyttet seg av alle pengene som blir kastet i fontenen, og det er ikke småpenger. På en vanlig dag havner det ca 3000 euro (rundt 25.000 kroner) i fontenen. Pengene blir samlet opp om natten og brukes til å subsidiere et supermarked som selger billig mat til Romas vanskeligstilte.

Trevifontenen er en hyllest til vannet og dermed også livet, for uten rent vann kan ingen by overleve. Men monumentet er også en hyllest til paven, som ved sitt monogram minner om at det var han som var byggherre og dermed byens og folkets velgjører. Slik har herskere i Roma brukt disse fontenene helt siden antikkens dager.

MEN: Hvor kommer alt vannet fra?

Fra naturens hånd er nemlig Roma dårlig utstyrt med vannkilder. Svaret er akvedukt, som ganske enkelt betyr ”å lede vann”.

I det fjerde hundreåret f.Kr. begynte Roma å tørste etter vann. Befolkningen vokste raskt og konsul Appio Claudio besluttet derfor å bygge en akvedukt som skulle bringe vann fra en kilde utenfor byen. Det ble bygget i alt 11 – 14 slike ”vannveier” til Roma og det var vanlig at det lå en flott fontene ved enden av akvedukten.

FAKTA OM ROMAS FONTENER OG AKVEDUKTER.

·    Den første akvedukten/ fontenen sto ferdig i år 312 f. Kr. Byggherre Consul Appio Claudio.

·    I antikkens Roma ble det bygd 11-14 store akvedukter (tallet er noe usikkert).

·    Det gamle Roma hadde tilgang til enorme vannmengder – en million kubikkmeter pr.dag. (I dag er forsyningen knapt det dobbelte, med fire ganger så mange innbyggere.)

·    Hellingen i akveduktene var utrolig liten – bare fem meter for hver kilometer. Men det var nok til at vannet rant.

Fra Trevifontenen ruslet vi tilbake over Campo di Fiori og over brua til Trastevere. Lang dag, mange opplevelser og inntrykk, så det var deilig med en liten strekk på hotellet før vi skulle spise middag.

Vi hadde bestilt bord på Restauranten LaCisterna, kjent som en av Romas eldste og med god mat basert på det tradisjonelle italienske kjøkken. Servitørene her var av den eldre garde, veldig hyggelige, hadde vært der i mange år. Tre eldre herrer på henholdsvis gitar, trekkspill og sang underholdt gjestene hver kveld. To av de på henholdsvis 78 og 85 år gamle, hadde vært der i 40 år og jobbet hver dag/ kveld.

Vi spiste forrett, skinke m/ melon, litt forskjellig til hovedrett og dessert med viner til. Nydelig mat og kjempe stemning, de gamle musikere var spreke og danset med sine gjester når de fikk lyst til det.

Etter en bedre middag hadde Bjørg ønske om å gå på rommet og slappe av mens vi andre ville føle på den italienske lørdagskvelds stemning. Det ble en liten tur på en av de nærmeste kneipene på plassen ved Santa Maria de Trastevere. Her koste vi oss og såg på livet i sommerkvelden, med øl og irish coffe før vi tuslet tilbake til hotellet og krøp under lakenene.

Søndag 14. oktober

Søndag møttes vi igjen til frokost ved 9.00 tiden. Vi hadde bestemt oss for å gå til Vatikanet men Bjørg og Gro ville ta det litt mer med ro og utforske nærområdet.

Etter frokost satte vi kursen opp til Garibaldihøyden, det var grei vei da vi brukte kartet med anvisningen som Nina hadde tegnet opp. Etter en del trapper kom vi opp på høyden og hadde en kjempeutsikt over hele Roma by. Det første monumentet vi støtte på var San Pietro Montorio, St. Peters kirken på den gyldne åsen, som ble bygd i middelalderen nær stedet der man antok at Peter ble korsfestet. Den ble ombygd på slutten av 1400 tallet og fasaden er typisk for en tid da rene, geometriske former etter klassiske mønster var på moten.

Litt lenger oppe ligger Fontana dell’Acqua Paola, denne monumentalfontenen er bygd til minne om gjenåpningen av en akvedukt i 1612. Akvedukten ble omdøpt til ”dell’Acqua Paola” etter Paul V, Borghese-paven som ga ordre om restaureringen. Da fontenen ble bygd hadde den fem små bassenger, men i 1690 endret Carlo Fontana utseende og la til det store bassenget man ser i dag.

Vi ruslet videre i dette flotte parkanlegget, massevis av mennesker her opp denne dagen, søndag, og det meste var barnefamilier. Det var barneteater, lekeplasser, riding på shetlandsponnier, salg av leker, kiosker og mye annet som var forlokkende for barn.

Det neste monumentet vi kom til var av Giuseppe Garibaldi, Garibaldimonumentet. Denne kjempestore rytterstatuen er en del av minneparken for de heroiske hendelsene som fant sted på Janiculum da den franske hæren angrep byen i 1849. Garibaldis republikanere holdt stand mot overlegne franske styrker i ukevis inntil italienerne ble overmannet. Garibaldi og hans men unnslapp. Monumentet ble reist i 1895 og rundt sokkelen er det fire mindre bronseskulpturer som viser slagcener og allegoriske figurer. Inskripsjonen ROMA O MORTE på sokkelen av rytterstatuen betyr ”Roma eller døden”

En kort rusletur fra sin mann står statuen av den brasiliansk fødte Anita Garibaldi. Statuen ble reist i 1932 og viser Anita ridende på hest med ammende barn til sitt bryst og pistol i hånden. Hun ligger begravd under statuen.

Litt lenger bort ligger Fyrtårnet Manfredi, som ble bygd i 1911, var en gave til byen Roma fra italienere i Argentina.

Dette var en flott høyde, enorm utsikt, et område som jeg skjønner godt at bybefolkningen nyter når de har anledning, i det fine været vi hadde. Herfra gikk vi ned en del trapper og kom ned på gateplan igjen. Vi kom forbi et barnesykehus og var, av Nina, anbefalt å gå gjennom ett garasjeanlegg, men her rota vi oss litt bort, men kom oss ut til slutt.

Vi kom ut antagelig der vi skulle for rett rundt hjørne låg Petersplassen og Vatikanet og ventet på oss. Her var det utrolig mye mennesker denne dagen og vi fant fort ut at dette ikke var rette dagen for å komme inn i Peterskirken eller Vatikanmuseene, burde nok valgt en annen ukedag enn søndag. Midt ute på Petersplassen står Obelisken som ble reist her i 1586 ved hjelp av 150 hester og 47 vinsjer.

Da vi kom inn på plassen var det en som sto i et vindu og preket, tror nok ikke det var paven men heller en av kardinalene. Dette gjorde at det ble en helt spesiell stemning på Petersplassen så lenge han stod i vinduet. Da han forsvant løste folkemengden seg noe opp og et orkester som spilte kom over plassen. Nå var køene allerede blitt enda lengre både til kirken og museet så vi gikk videre.
  Vatikanstaten er på bare 0,44 kvadratkilometer. Vatikanet er et maktsentrum for alle verdens katolikker og en selvstendig stat styrt av paven siden februar 1929. Det bor rundt 1000 mennesker der for å fylle Vatikanets funksjoner. I Vatikanet finnes det postkontor og butikker, TV-stasjoner og en radiostasjon som daglig sender til hele verden på over 20 språk, en dagsavis, Vatikanets kontorer og et forlag.
   Vatikanet har sin egen livgarde, Sveitsergarden, som består av 100 sveitsergardister. Alle som vil være med i sveitsergarden både må være av sveitsisk nasjonalitet og bekjenne seg til den katolske tro og så må de ha gått rekruttskolen og tjenestegjort tre år i det sveitsiske forsvaret, og ha god vandelsattest. Rekruttene må være mellom 19 og 30 år og minst 174 cm høye.
   Vatikanstaten har i tillegg til plassen, kirken, museet en stor park som inneholder flere fontener og monumenter, en grotte og en jernbanestasjon og 862 meter med jernbane, som har forbindelse med Roma men brukes i dag bare til gods.

Fra Vatikanet gikk vi videre opp i en av Romas kjente handlegater, Via Cola di Rienzo, hvor vi fant oss et trattoria, spisested på gata, så vi fikk oss en matbit. Nå var det deilig med både mat og drikke og en pust i bakken. Så gikk vi over brua Ponte Margherita og til Piazza del Popolo og videre til Romas største og mest kjente handlegate Via del Corso. Herfra gikk vi langs den mest eksklusive handlegaten Via Condotti, hvor Gucci, Prada, Chanel og andre motehus har utsalg opp til Spansketrappen, Scalinata di Spagna.

Spansketrappen er en populær severdighet med en 138 trinn lang trapp fra Piazza di Spagna til kirken Trinitá dei Monti. Trappen i rokokkostil ble bygd i perioden 1721 – 1725. Fontene La Barcaccia, den stygge båten, er fra barokken og ligger fint til i bunnen av trappen. Jeg hadde vel litt for store forventninger til Spansketrappen og ble faktisk skuffet da jeg kom dit. Vel var det slutt på blomster og tårnet på kirken var pakket inn men allikevel....

Nå hadde vi ikke mer på programmet som vi ville/ måtte se så vi rusla rolig i retning Trastevere. Fant oss et sted å spise og drikke litt igjen og denne gangen bestilte vi italiensk pizza. Har jo hørt så mye om denne, den var helt grei, tynn seig lefse med ”noko oppå” men syntes nok at amerikansk pizza er bedre.

Søndag ettermiddag er dagen da italienerne er ute og spiser, og da er hele familien fra besteforeldre til babyer ute. Vi havnet opp i et vepsebol av italienere, unger og eldre i skjønn forening, diskusjonene gikk høylydt, barneskrik og gråt om hverandre. Italienere på sitt beste eller verste.

Gode og mette ruslet vi videre gjennom Romas gater og da vi kom fram til det lokale torget ved Santa Maria kirken i Trastevere satt Bjørg og Gro og tittet på det yrende folkelivet. Vi satte oss ned og fikk oss litt å drikke, godt å sette seg igjen da både ben og rygg var slitne etter en lang dag med mange inntrykk og mye gåing på oss.

Etter en stund gikk vi tilbake til hotellet hvor vi slappet av og fikk oss en stekk på senga før vi begynte å tenke på middag. Denne kvelden ble den inntatt på en av de lokale restaurantene, deilig mat med italiensk vin til.

Det ble lange dager, vi lille jo få med oss mest mulig på denne turen. Roma er en by med mye historie og mye å se på, så vi trenger nok flere turer skal vi få utforsket byen, men det får bli en annen gang.

Mandag 15. oktober

Møttes til frokost og så var det bare å pakke sammen sakene våre, måtte sjekke ut av hotellet innen kl 11.00. Bankterminalen på hotellet var i uorden så vi måtte i nærmeste bankautomat og ta ut kontanter for å få betalt hotellregningen.

Fikk hotellet til å bestille taxi for oss og så bar det ut i Romas trafikkerte gater til flyplassen. Å kjøre bil i Roma er en opplevelse i seg selv, her tutes og bærtes det fra alle kanter. Tre biler i bredden + kanskje en moped eller to på en tofelts vei er helt vanlig, er det plass så er det plass. Denne gangen hadde vi en av de hvite taxiene og nå kostet turen til flyplassen 45 euro, helt klart at vi ble lurt av pirattaxien da vi kom, men nå vet vi det. Hvis det blir noen tur til Roma igjen så vet vi at neste gang lar vi oss ikke lure. J

Vel ute på flyplassen var det lang kø for å sjekke inn bagasjen, men de åpnet flere luker etter hvert så da gikk det greit unna. En siste røyk og så var det gjennom sikkerhetskontrollen, den gikk også greit for alle sammen. Fikk oss en cola og handlet litt på taxfree før vi, en halv time forsinket, fikk gå om bord i flyet.

Da alt var klart til avgang opplyste kapteinen at de forhandlet med tårnet om å få gå, klarert avgang var først 1.5 time senere. L Puh, varmt som det var om bord. Heldigvis gikk det bare en halv times tid så fikk vi klarsignal. Flytiden ble litt lenger enn vanlig da vi måtte ta en litt annen rute opp gjennom Europa og vi landet på Gardermoen ca 50 minutter forsinket, kl 18.45.

Handlet på taxfree og hentet bagasjen og så var det gjennom sikkerhetskontrollen og vi var hjemme igjen til hverdagen. Gro og Bjørg ble hentet av Gros datter og vi gikk for å hente bilen. Lastet opp bagasjen vår og så kjørte vi for å hente Tessi på Standal, langhelgen i Roma var over, bare minnene igjen.

Brit Bogen 17.02.2013 17:56

Nyttig og interessant.

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...