Jentetur til Budapest
12. - 16.5 2005

Vi har nå i flere år spart penger for å kunne ta en jentetur med klubben. Alle har gledet seg og i høst bestemte vi at turen skal gå til Budapest. Billetter med Norwegian ble bestilt og lesestoff ble kjøpt inn. Fant et hotell som kunne passe oss, IBIS sentrum, og det ble ordnet med hotellrom. Alle hjerter gledet seg og forventningane var store til vår første felles tur.

Torsdag

Torsdag 12.5 var det bare tre av oss som kunne dra, Sissel, Trinelise og Gudrun, men vi bestemte oss for at vi skulle ha en fin tur uten de to, Nina og Solveig, som ikke kunne være med. Forhåndsbestilt taxi hentet Trinelise og Sissel på Ljan kl. 7.30 og plukket opp Gudrun på Kastellet og så bar det rett til Gardermoen. Flyet skulle gå kl 10.10 og forventningane var store.

Stor trafikk i lufta nedover i Europa gjorde at vi ble sittende i flyet og vente i tre kvarter før vi kunne lette.

Ca. kl. 13.30 landet vi på Ferihegy 2 flyplassen i Budapest og i informasjonen fikk vi vite at da vi var tre ville bli billigere for oss med taxi en med flybuss og det var da fast pris, 5200 forinter. Turen til sentrum var 17 km lang, gikk greit og vi booket oss inn på hotellet. Rommene våre, i fjerde og femte etg., var helt vanlig hotellrom med airkondisjon og TV, rent og pent var det der.

Vi fikk bagasjen vår på plass og møttes for å gjøre oss litt kjente i området rundt hotellet. Gikk bort til elva Donau og der kunne vi få en oversikt over området. Ved Szabadsag hid ( Frihetsbroen ) låg en stor salgshall og her var det både mat av forskjellige slag, vin, klær og mengder av håndarbeider , glass og suvenirer av alle slag. Det ble en del handling der før vi tok en kaffekopp på Anna Cafè. Gikk videre i en flott gågate, Va´si, med mye butikker , spisesteder og annet pent å se på. Bestemte oss for å gå tilbake hit og spise middag senere på kvelden da vi såg priser på treretters turistmeny til fra 1500 – 1900 forinter. (50 – 65 n.kr). En tur tilbake på hotellet og skiftet for vi gikk ut for å spise. Valgte et sted som hadde ungarsk gulajsuppe, kylling i paprikasaus og pannekaker. Maten ble en nedtur, suppen var herlig men resten var bare mat. Vi ble mette men det var det. På vei tilbake til hotellet gikk vi innom et sted som solgte billetter til 2 timers guidet sightsing tur rundt om i Budapest, både Buda og Pest siden. Kjøpte oss også tredagers trikkekort.

Tilbake til hotellet fant vi ut at vi ville gå en tur i gata der vi bodde da vi såg at det var en del spisesteder der. Trinelise talte til 29 forskjellige steder så vi ble enige om å prøve der dagen etter.

Fredag
   Fredag 13.5 spiste vi frokost på hotellet og begav oss ut i gatene igjen. Måtte finne gaten som sightsingbussen gikk fra, Andrássy ut. Turen startet kl. 12.30 så vi hadde god tid både å finne gaten og å se oss om før turen.

Vi kom oss ut i en gate som heter Hercegprimas utca og her fant vi en fin uteresturang som vi ønsket å ta en iskaffe . Deilig vær var det så det var bare nydelig å sitte ute og kose seg, vi var jo på ferie. Ble var at det låg en flott kirke rett over plassen og fant ut av kartet at det var St. Stephan´s Basilica, den største katolske kirken i Budapest. Etter at iskaffen var nytt og inntatt, tok vi en tur inn i kirken og heisen opp i tårnet, 65m over bakken. Her kunne vi gå rundt tårnet, for en utsikt vi hadde, over hele Budapest. Tiden for avreise nærmet seg og etter å ha vært inne i kirken og sett alle de flotte bildene og takmaleriene var det bare å komme seg av sted til Andrássy út og finne bussen.

Turen gikk fra Andrássy út 3 som er den lengste gaten i Budapest, forbi Operahuset til Heroes´ square eller Milleniums plassen. Videre til Eastern r.way station som er den eldste jernbanestasjonen i Ungarn, forbi Rókus Chapel og Franciscan church og Downtown church før vi kjørte over broen til Budasiden.

Her kjørte vi langs Donau forbi Széchenyl lánchíd eller Løvebroen og Castle tunnel opp til Fisherman´s bastion som ligger i borg området på Budasiden. Derfra kjørte vi i rene ”Trollstig” område, riktig nok ikke så mange svingene men allikevel , ned på baksiden av Borgene og videre til Royal Palace. Så klatret bussen videre opp til Citadellet hvor vi hadde en liten pause, kunne strekke på bena og se oss om, spise og drikke medbrakt. På vei ned fra Citadellet kjørte vi forbi Monument of 1956 og videre , denne gang gjennom Castle tunnel og langs Donau til St. Anna Church. Herfra kunne vi se det flotte parlamentet som ligger på andre siden av Donau og som var neste severdighet men vi kjørte helt opp til Margit hid og kjørte over denne broen tilbake til Pestsiden. Kjørte nærmere Parlamentet så vi fikk se det på nært hold før vi kjørte forbi St. Stephen Basilica og til bake til utgangspunktet i Andrássy út. Den flott rundtur som tok 2,5 time.

Vi tok en liten matbit på en fortaus resturang da vi var både sultne og tørste etter bussturen, og så tok vi Metrobanen over på Budasiden. Hadde lyst til å ta taubanen opp til ruinene i borgdistriktet. Her gikk vi rundt og tittet og fikk med oss utsikten og bygningane i området rundt Royal Palace. Tok et glass vin på et utested før vi gikk ned igjen og tok trikken over broen. Fikk handlet litt på veien tilbake til hotellet, blant annet vinopptrekker som vi hadde glemt å ta med oss. Slappet av en times tid på hotellrommet før vi møttes hos Trinelise og Sissel til en liten jeger og delte en flaske vin før vi gikk ut for å spis middag.

Denne kvelden tok vi turen i vår egen gate Raday og gikk inn på et sted som såg koselig ut med fakler utsiden . Med reklamer for tysk øl på utsiden og mulighet for en riktig biff satte vi oss ned hos hyggelig betjening. Det ble biff med blåskimmer ostesaus, kroketter og grønsaker + øl denne kvelden. Et riktig nydelig måltid. Etterpå ruslet vi lenger ned i gaten og fikk oss en dessert i form av irish coffe før vi gikk tilbake til hotellet ca kl.23.00. Denne kvelden var det mye bråk fra spisestedet rett overfor hotellinngangen men det gav seg ved midnatt.

Lørdag

Lørdag 14.5 hadde vi bestemt oss for å dra til Margit øya først og så dra på Hotell Gellert og prøve spa- og badeanlegget der på ettermiddagen. Vi ville også prøve frokost på byen så vi møttes i resepsjonen kl.9.30. Fant et sted hvor vi kjøpte oss noe mat, før vi gikk for å lete etter bussen ut til Margit øya. Hadde spurt oss for på hotellet og fått oppgitt hvor vi skulle gå og fant greit frem. På hotellet mente det var langt å gå og anbefalte oss å ta trikk, de trodde nok vi var litt sprø da vi sa vi ville gå.

Tok bussen helt ut til enden av øya og gikk tilbake igjen, fulgte kartet i reiseboken og fikk med oss de forskjellige tingene som var nevnt i den.

Det første vi kom til var en musikalsk brønn, Bodorbrønnen , en kopi av den originale fra Trannsylvania (1820), bygd på Margit øya i 1936. Dette var tydeligvis et yndet sted for bryllupsfotografering sammen med Den japanske hage, som hadde et stort utvalg av eksotiske planter, en fjellhage , fosser og bekker som man kunne krysse på gamle broer og gav en spesiell atmosfære.

Så fant vi Mikaelskirken, som er øyas eldste bygning, ødelagt av tyrkerne i 1541 og bygd opp igjen i 1930 ved hjelp av restene fra den originale bygningen. Vi fant vanntårnet , 57 m høyt , som ble bygd i 1911 og er nå beskyttet av UNESCO. Ved foten av vanntårnet ligger sommerteateret som har plass til 3500 tilskuere . Vi gikk ned til vannet på østsiden og fant en benk vi satt oss på og spiste vår medbrakte lunsj. Her går det en løpebane rundt hele øya hvor folk kan ta sine løpeturer og som er en yndet utfluktssted for Budapests befolkning, en grønn bilfri lunge midt i byen, bare en buss som går rett igjennom og tilbake igjen.

Sørøst for vanntårnet ligger ruinene av en Dominikanerkirke med kloster. Klosteret var en gang hjemmet til prinsesse Margit som øya er oppkalt etter.

Historien forteller : Kong Béla 4. sverget at hvis han klarte å stoppe mongolinvasjon i 1241ville han ofre sin datter til Gud. Han holdt sit løfte og bygde kirken og et kloster som hans 9 år gamle datter , prinsesse Margit, ble sendt til i 1251. Hun levde et asketisk og gudfryktig liv og døde der, 29 år gammel .

Helt til slutt er landemerket Hundreårsmonumentet som står foran en stor fontene. Hundreårsmonumentet ble laget i 1973 i anledning hundreårsjubileet for sammenslåingen av byene Buda , O-Buda og Pest.

Gikk over på Budasiden og tok trikken opp til Hotell Gellert hvor vi skulle besøke ”badeland”, og ha en ”selvdiggende ” ettermiddag. Her koste vi oss i tre timer med svømmehallen , massasje, damp bad og varme bad. Ble riktig sulten og søvnige etter en slik behandling også. Da vi tok trikken tilbake til hotellet igjen i fant vi ut at vi like godt kunne spise middag med det samme . Gode og avslappede gikk vi tilbake til hotellet. Her slappet vi av og småsov litt og men en liten tur ut igjen ble det. En bar rett bort i gata fikk besøk og vi avsluttet kvelden med Kir Royal og tortilla chips. Tilbake på hotellet kl.23.15 sovnet vi ganske så raskt.

Søndag

Søndag 15.5 hadde vi ikke det helt store programmet bortsett fra turen med operettebåten på Donau om kvelden. Hadde regnet på natten men ble riktig godt og varmt i løpet av dagen, 25-28 grader. Hadde nok tatt på oss litt mye klær, heldigvis var det ikke klar sol, men litt overskyet og dis.

Vi hadde lyst til å se mer på Budasiden, hadde lest noe om en grottekirke i nærheten av Hotell Gellert vi hadde lyst til å se. Enkelt å finne, lett å se fra hotellet og så var det gudstjeneste der da vi kom. Gikk inn og fikk med oss det som foregikk og fikk sett innvendig.

Kirken som er basert på helligdommen i Lourdes, ble etablert i 1926 og var opprinnelig tiltenkt paulinerordenen, grunnlagt på 1200- tallet. I 1934, 150 år etter at Josef 2 hadde oppløst ordenen i Ungarn, kom 15 munker tilbake til byen etter eksil i Polen. De fikk bare være der til slutten av 1950- tallet for da kom kommunistiske myndigheter og stoppet aktiviteter og anklaget munkene for forræderi. I 1989 ble kirken og klosteret gjenåpnet og fikk pavelig velsignelse. Inne i kapellet er det mange flotte treskulpturer.

Vi ruslet videre i retning borghøyden, hadde noen stopp med innlagt vanningspauser og såg på mange flotte kirker. Lite med andre ting som er oppe på en dag som denne, 1.pinsedag er helligdag også her, så vi kom oss til Fisherman´s bastion og området rundt der. Her var det mer preget av turisme, butikker og spisesteder var oppe.

Gikk inni smug og tittet på forskjellige ting og tok en suppe med et glass til maten på et av stedene. Her kom vi i snakk med to amerikanske par som var på cruise på Donau fra Ungarn til Amsterdam. Var også innom Hilton Hotell som er bygd opp rundt noen ruiner og hvor de har tatt vare på dette inne i hotellet. Drog tilbake til Pest og hadde håpet på å få en omvisning i Parlamentet men der kom vi en time for sent, de stengte kl. 14.00 og vi var der ca. 15.00. Gikk tilbake til vårt hotell og tok en matbit på veien for så å gjøre oss i stand til kveldens utflukt, operettecruise på Donau.

Drog fra hotellet ved 19.00 tiden for å finne båten, i nærheten av Løvebroen og som skulle gå kl.20.00.

Kom om bord og ble tildelt plasser og et glass sjampis underholdningen stod Hungarian State Opera House og Budapest Operetta Theatre for. Programmet bestod av sang , magedans, folkloredans, stepping og felespill med musikk fra bl.a. Strauss, Mozart, Lehár, Rossini og Bizét samt fra musical som West side story, Porgy & Bess, Cabaret og New York. I de to pausene var det koldtbord med varm og kald mat og dessert i form av søte ungarske kaker. Det hele holdet på i ca. 2,5 timer og vi hadde hele tiden nydelig utsikt til de flotte bygningane både på Buda og Pest siden som var flott opplyste etter hvert som mørket kom. Var i land igjen ved 22.30 tiden , så da dette var vår siste kveld i Budapest gikk vi for å ta en drink før vi la oss.

Hadde tidligere i uken snakket med et par svenske jenter som også bodde på IBIS hotellet og må spurte vi om de hadde lyst til å bli med ut for å ta et glass før sengetid. Gikk bort i gata vår og fant en koselig pub. Her ble det øl på noen og drink på noen men praten gikk og vi hadde det hyggelig. Tiden gikk litt for raskt men Sissel kastet et blikk på klokken og fant ut at nå var det på tide med litt søvn. Vi skulle jo pakke og reise dagen etter. Tilbake på rommet sovnet vi raskt.

Mandag
  Mandag 16.5 var dagen for hjemreise . Var ned og spiste frokost i spisesalen og så pakket sammen det vi hadde handlet , ikke alle fikk tingene ned i kofferten så det var godt at noen hadde litt større koffert en andre. Flyet skulle gå kl. 13.25 og så fant vi ut at vi like godt kunne ta en taxi ut da det var billigere når vi var tre. Kl. 11.00 var vi klare til å betale for oss og taxi kjørte oss ut til flyplassen. Brukte opp de siste forintene våre på snop og litt mat mens vi ventet . Flyet var forsinket nedover også p.g.a . stor trafikk i lufta så vi ble en halv time forsinket hjem , landet kl.16.30 og fikk bagasjen raskt. Tommas kjørte taxi så han hentet oss og kjørte oss hjem .

Traff en ungarsk jente som skulle til Norge i køen om bord, hun snakket godt norsk og hadde lært det i Ungarn. Hadde fått et stipend som hun skulle bruke på universitetet i Oslo for å skrive en oppgave . Hun hadde ingen som møtte henne og skulle til studentbyen på Kringsjå, så hun fikk sitte på og bli lost på rett vei til Kringsjå.

TAKK FOR EN HYGGELIG TUR, JENTER.

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...