Jentetur til Warszawa 25. - 28. april 2008

Vi begynte å snakke om ny jentetur på vårparten 2007 og vi var innom mange destinasjoner som kunne være av interesse. Etter mange diskusjoner og mye om og men ble det høst før bestemte vi oss for Warszawa og turen ble satt til siste helg i april 2008.
   Billetter ble bestilt med avgang fra Rygge flyplass fredag 25. april kl 9.30 og hjemreise fra Warszawa mandag 28. april kl 11.55. Alle hjerter gleder seg.

I påsken kom forandring på avgangstidene, avreise april kl. 18.30 og hjemreise fra Warszawa mandag kl. 20.50.

Historie

Polen

Polen er nå på mange måter blitt en suksesshistorie.

Etter en lang og mørk periode, har landet raskt blitt forvandlet til et åpent demokrati med levedyktige småbedrifter, charterturisme, shopping og stilige biler og byggverk.

Det tok ikke mange årene før Vest smeltet sammen med Øst og skapte et land der biler i millionklassen avløser hverandre på de nybygde motorveiene. Sansen for svart humor er en del av den polske folkesjelen som også gjelder i bilkjøringen – hvor alle turer frem som om de hadde ni liv.

Warszawa

Warszawa er Polens hovedstad og landets største by med rundt 1,7 millioner innbyggere.

Byen er oppkalt etter Wars fra Rawicz-familien, som for flere århundrer siden bodde i landsbyen som lå her. Legenden som fører byens historie tilbake til fiskeren Wars og hans kone Sawa oppstod mye senere, det samme gjorde historien om havfruen, halvt kvinne og halvt fisk som levde i dypet av Vistula.

Opprinnelig var Warszawa en liten fiskerbosetning ved Wisla-elven på 900-tallet. Allerede på sent 1200-tall ble Warszawa grunnlagt som by av Kong Boleslav II. 300 år senere, i 1569 flyttet Kong Sigismund hovedstaden fra Krakow til Warszawa og som da ble hovedstad i det som da var et av Europas aller største land i utstrekning.   Polen ble invadert av Sverige i 1655 og utviklingen stanset opp i epoken som har blitt kalt "Syndefloden". Byen blir okkupert av Preussen i 1795 og Warszawa havner så på russiske hender i 1815.

Polen fikk Europas første skrevne grunnlov i 1791, like før landet ble delt mellom Russland, Preussen og Østerrike, og forsvant fra kartet. De neste 125 årene gjorde russerne alt for å undertrykke og forby polsk språk og kultur.

Polakkene fikk tilbake sin selvstendighet i 1918, og Warszawa blomstret opp og fordoblet nesten befolkningstallet til 1,3 millioner i mellomkrigstiden. I denne perioden var Warszawa en grønn og fasjonabel metropol og ble kalt øst-Europas Paris.

Den andre verdenskrig innledes ved at Hitlertyskland angriper Polen i 1939, og Warszawa havner under tysk beleiring. Alle byens jøder, flere hundre tusen mennesker, ble tvangsflyttet, og siden massakrert. Totalt mistet ca 60 % av byens befolkning livet i løpet av krigsårene, og 85 % av bygningene ble systematisk sprengt og totalødelagt, kvartal for kvartal. I 1945 var flere kvadratkilometer av byen kun en rykende ruinhaug.

Polen havner bak jernteppet og under kommunistisk styre fra 1945, og det viste seg at over 21000 offiserer, ledere og intellektuelle var blitt henrettet av russerne under krigen for at de selv skulle få lettere kontroll over landet. Først på 90-tallet ble sannheten om massakrene i Katyn kjent.

I årene 1947-1961 ble byens historiske sentrum omstendelig gjenskapt etter gamle tegninger og fotografier. Når du i dag rusler rundt i Gamlebyen, ser alt ut som det gjorde for 200 år siden, og det er vanskelig å forstå at nesten ingen av bygningene er eldre enn 50-60 år. Hele området står på UNESCOs Verdensarveliste .

Elven Wisla (også kalt Vistula) deler byen i to. De aller fleste turister vil velge å holde seg i de historiske bydelene på vestbredden, som består av Gamlebyen (Stare Miasto) og Nybyen (Nowe Miasto).

I 1989 blir det første demokratiske valget holdt.

I Warszawa har det skutt opp skyskrapere, middelalderfasader er møysommelig restaurert og moderne kafeer og restauranter trekker fulle hus. Men folk lever som de alltid har gjort bare et lite stykke utenfor hovedstaden. Det er ikke mye som har forandret seg i det fruktbare landskapet med svaiende kornavlinger, hav og 1000 Mazuriske sjøer, grønne enger og tette løvskoger.
Fredag 25. april

Jeg ble plukket opp av Solveig kl. 14.30 før vi hentet Nina og Trinelise og satte kursen mot Moss og Rygge flyplass. Sissel kom med ferja over fra Horten da det ikke var nødvendig at hun kom inn til Oslo. Vi fikk god tid da det ikke var den største utfarten denne fredagen. Parkerte bilen og traff Sissel som allerede ventet på oss, så var vi samlet til en ny jentetur og alle gledet seg.

Flyturen gikk greit og vi landet i Warszawa uten forsinkelser. Fikk tatt ut penger på automaten på flyplassen og så var det å finne en taxi som skulle ta oss inn til byen. Mange ”pirater” som gjerne ville kjøre oss, fikk tilbud om to taxier til 120 zl hver og at det var billig. Forhørte oss om prisen i informasjon og den skulle ligge på ca 80 zl, så et personalet på flyplassen ordnet en maxitaxi til oss.

Solveig ringte hotellet som avtalt og sjåføren ble fortalt veien. Han som skulle ta i mot oss var i Nove Miasto (Nybyen) og skulle komme inn. Turen inn tok i underkant av 30 min og det var mørkt så vi såg ikke så mye. Vi måtte gå av taxien utenfor torget i gamlebyen og gå den siste biten, ca 5 min å gå. Utenfor hotellet ble vi stående å vente, rinte opp igjen på telefonnr vi hadde fått og da var han opptatt med en annen innlosjering, så det tok tid. Men kl 22.30 var vi på plass i leiligheten, fikk en leilighet med to soverom og soveplass i stuen. Vi var nokså slitne og vi hadde med oss mat og vin som var kjøpt på Rygge så det ble kveldmat med vin før vi la oss.

Lørdag 26.april

Lørdag ble jeg vekket ved halv ni tiden av Trinelise med kaffe på sengen, deilig, selv om jeg hadde sovet lite og dårlig på en tynn madrass og med mye bråk i gatene utenfor. Etter hvert som den ene etter den andre hadde fått stelt seg ble det frokost med det vi hadde med hjemmefra av brød og pålegg. Vi tittet på kartene vi hadde fått og fant ut hvor vi ville gå denne dagen. Vi startet på utkikksplassen på nedsiden av leiligheten og gikk ned til veien. Herfra fulgte vi veien rundt Barbican (Barbakan), festningen som skulle forsvarte byporten mot inntrengere og gikk gjennom en av portene inn i gamlebyen. Gatene varbelagt med brostein og det var et yrende liv med gateselgere, fortaussjapper og isboder. Vi fikk tatt utpenger i en minibank så alle fikk sine egne lommepenger og så ble det is på noen. Vi ruslet rundt og såvar vi tilbake på torget i gamlebyen. Det var ikke så store området og vi gikk rett forbi restaurantenFukiera, den mest kjente og eksklusive restauranten i Warszawa, hvor vi ønsket oss en middag. Trinelisegikk inn og bestilte bord til kl 20.00 på kvelden.

Vi fortsatte spaserturen ut av torget og kom midt inni et filmopptak da vi nærmet oss starten på en av handlegatene. Det var tydelig vis en film om Solidaritet og det som skjedde i forbindelse med det i Gdansk, for det var bannere, røyk og ”demonstranter” i tog. Vi ble geleidet bort fra gatene av væpnet politi som også hadde stengt noen av gatene. Vi gikk over Pl.Zamkowy plassen med Det kongelige slott, (Zamek Krolewski) St.Anna´s church og videre ned gaten Krakowskie Przedmiescie . Her var det vist et vannhull, Giovanni Rubino, som lokket og Trinelise, Sissel og Nina gikk dit. Solveig og jeg fant en butikk med vesker og hansker som vi gikk innom først og jammen ble det handel også for vi sluttet oss til de andre. Vin og Øl smakte godt i det flotte vårværet. Vi ruslet videre men det var lite butikker på den delen av gaten men tok seg opp da vi kom litt lengre.

Vi valgte å krysse over mot Ogrod Saski , Saski parken, for å komme oss ned til, kulturpalasset. I parken var det dammer og skulpturer, benker og lekeplasser. Folk var ute og koste seg, svermende unge par, foreldre med barn, noen matet fuglene, noen luftet hunder, i det hele et yrende liv. Deilig med slike grønne lunger midt i byen.  Da vi hadde sett oss om og hvilt litt gikk vi videre ned gaten Marszalkowska , mot Palac Kultury i Nauki, kultur og vitenskapspalasset.

Vi gikk først feil inngangen men traff noen andre norske så da fulgte vi etter og kom til riktig inngang. Kjøpte billetter for å ta heisen 30 etg opp i tårnet for å se på utsikten, men måtte først sette fra oss ryggsekkene da det ikke var lov å ta med opp. Vel oppe, heisen tok bare noen sekunder , hadde vi kjempe utsikt over hele byen, vi gikk runden rundt tårnet for å finne forskjellige steder og bygninger samt få med oss den flotte oversikten som det her var over byen.

Vi hadde ikke fått handlet oss mat og heller ikke funnet noe kjøpesenter for kolonialvarer, men rett utenfor kulturpalasset låg det et senter. Vi begynte også å bli temmelig sultne men fant ut at vi ville handle først, så kunne vi slappe av og kose oss med maten etterpå, da vi ikke viste hvor lenge butikkene var oppe på lørdag ettermiddag.

Vi fikk handlet både brød, pålegg, juice, vin og andre ting, men det var også en del boder med andre varer der så vi tok runden og jeg fikk kjøpt litt barnetøy. Solveig ble værende i matbutikken mens vi andre stod utenfor og ventet, ble mer og mer sultne og mente at nå fikk det være nok, da hun kom med flere bæreposer med matvarer. Vi hadde sett at det var en McDonal ikke langt unna og gikk i den retningen, men rundt hjørne oppdaget vi en bedre restaurant og vi fikk bord. Her gikk mat og drikke ned på høykant.

Etter en litt sen lunsj tuslet vi tilbake til gamlebyen. Noen butikker var fortsatt ikke stengt for dagen så det ble litt mer handling på noen av oss, blant annet meg. Da vi nærmet oss universitetsplassen med Santa Annakirken oppdaget vi en flott gammel engelsk bil som var pyntet til bryllupskjøring, Austin Princess. Vi måtte jo titte inn i kirken, der var vielsen i full gang og vi fikk sett brudeparet.

Tilbake i leiligheten slappet vi av en stund før vi gjorde oss i stand til middag på restauranten Fukier. Vi var spente på hvordan denne, i reklamen dyre restauranten var og må si at det var veldig spesielt. Massevis av bilder, lys og krims krams over alt, nydelige dekkede bord og kelnerne var veldig service innstilt.

Når vi først skulle ”slå ut håret” var det bare å bestille fordrinker. Kelneren anbefalte oss flere forskjellige forretter og vi bestilte to forskjellige som alle fikk smake på. Det smakte nydelig for vi var sultne. Hovedretten ble bestilt og der bestilte vi litt forskjellig med anbefalt vin til og vi koste oss. Dessertene var mektige så der ble det bare bestilt tre stykker som alle fikk smake litt av. Joda vi kan godt anbefale denne restauranten for den var spesiell og maten var nydelig.

Etter all denne gode maten måtte det bli en liten spasertur for å synke maten, før vi gikk tilbake til leiligheten vår og tok et glass vin ved kjøkkenbordet. Så var det bare å komme seg i seng og være opplagt til neste dags utflukt.

Søndag 27. april

Etter en god og lang frokost var målet denne dagen Parken Lazienkowski, en stor grønn parkoase midt i byen med bland annet et palass på en øy som ligger ute i vannet. Vi pakket med oss mat og drikke til lunsj og så bestemte vi oss for å gå gjennom de grønne oasene, som det er mange av i Warszawa, på vei til parken. Det var et godt stykke å gå men vi hadde fint vær og koste oss på veien. Omtrent halvveis gikk vi på et bygg som var under restaurering og da vi kom nærmere viste det seg at det var Frederic Chopin Museum. Museet var stengt så vi gikk bare videre mot målet. Våren var kommet mye lenger her nede så det var bare å nyte blomstringen rundt oss. Trinelise begynte å få problemer med å gå så hun ville prøve å finne en buss mens vi andre gikk videre. Ble enige om å møtes ved enden vannet men at vi skulle ringes.

Vi hadde en flott tur gjennom grønne oaser og vårblomstringen var i full blomst. Hadde en stopp ved en kaffe med dobesøk og påfyll av litt drikke og så var det å finne inngangen til parken. Gikk først feil og var på vei inn til botanisk hage men der skulle de ha inngangspenger så vi skjønte at dette ikke var riktig sted.

Inne i parken var det stier i alle retninger så vi peila oss inn mot sjøen som ligger midt inne i parken. Trinelise ringte og fortalte hvor hun var så vi kunne møtes.

Da alle var samlet igjen gikk vi langs sjøen og tittet på det yrende fuglelivet som var langs bredden og en øy med et palass, et nyklassisistisk orangerie og et antikkinspirert amfiteater som ligger ute i vannet. Parken er en slottspark på rundt 80 hektar som startet som jaktområde for kongene på 1600-tallet. Det berømte Chopinmonumentet står også her og palasset Belvedere fra 1660 og som var presidentbolig for Lech Walesa i sin tid.

Disse fikk vi ikke sett for man treger nok mye mer tid for å få med seg alt sammen. Det er et utall monumenter, palasser og templer i parken og inne i selve slottet er det også massevis av kunstverk og antikviteter som vi ikke fikk med oss.

Men det vi fikk med oss var disse utrolig flotte påfuglene. Ikke helt ufarlig å komme for nær da hannen bruste godt og prøvde å jage vekk de som ble for nærgående.

Etter å ha gått en stund og fått med oss fuglelivet og det yrende folkelivet begynte det å romstere i enkeltes mager og det var tid for lunsj i det fri. Vi fant et par benker som kunne passe, vi hadde med brød, pålegg og vin. Mat og drikke gikk ned for å tilfredsstille de ”hylende tarmer”, eller var det påfyll av vin som var det mest prekære tro, i alle fall satt latteren rimelig løst en god stund og det var godt med en rast i det fri.

Etter lunsjen begynte vi å rusle innover igjen mot gamlebyen. Vi ble stående og se på noen unge gutter som opptrådte med breakdansing på torget utenfor universitetet, de hadde noen halsbrekkende øvelser. Det var også mange gateselgere på her.

På torget i gamlebyen fristet det med noe å drikke på en av de mange utestedene før vi gikk tilbake til leiligheten vår. Der fikk noen fikk et akutt ”kikk” på sjokolade og peanøtter.

Denne dagen valgt vi en restaurant som låg på torget men som var rimeligere en Fukiera. Denne var mer som en norsk kaffè, men maten var god og vi koste oss her også. Dette var vår siste kveld i Warszawa så etter middagen rusla vi rund på torget og tok inn stemningen der før vi gikk tilbake til leiligheten vår.

Mandag 28. april

Vår siste frokost på denne turen og så måtte vi pakke sakene våre. Vi måtte ut av leiligheten på formiddagen og flyet vårt hjem gikk ikke før på kvelden så vi fikk sette bagasjen vår til oppbevaring på kontoret.
   Etter å ha ryddet oss ut av leiligheten og satt fra oss tingene våre var det handlegaten som skulle besøkes. Vi gikk og vi gikk og så var vi der. Mange butikker ble besøkt og så kom vi til en liten eksklusiv sko og veske butikk. Her gikk vi litt berserk og det ble kjøpt flere par sko, så de hadde nok gjort salget sitt for den uken i den butikken.
   Fant oss en uterestaurant rett i nærheten og spiste lunsj, trengte en pause etter å ha gått gatelangs. Mens vi satt der og såg over det vi hadde kjøpt fant Nina ut at hun måtte tilbake å se mer. Som sagt så gjort, vi gikk innom igjen og det ble enda mer handling på jentene, ikke minst meg selv.

Jo da vi var fornøyde med fangsten i handlegatene vi og nå nærmet det seg avreise. Vi måtte få oss litt mat igjen og så hentet vi bagasjen vår på kontoret. Der ringte de etter en taxi for oss og vi hadde en liten ompakking for å få mest mulig i koffertene.

Taxien kom og tok oss ut til flyplassen. Vi var på vei hjem igjen, årets jentetur var over for denne gangen.
   Flyplassen var liten og ingen taxfree av betydning, bare en liten kiosklignende sak. Selv Rygge var større enn denne flyplassen og den er heller ikke stor. Vi måtte vente en stund før vi kunne gå om bord og turen hjem gikk greit.
   På Rygge fikk vi handlet kvoten vår og litt til, så var det bare å finne bilene.
   Sissel drog ned til Moss for å ta siste båt over til Horten mens vi andre satte kurs for Oslo. Trinelise ble først kjørt hjem og så var det Nina og til slutt meg. Det hadde vært en lang dag og en opplevelsesrik weekend så det var godt å komme hjem.

Tusen takk for en fin tur jenter.

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...