Roma 21. - 24. oktober 2010

Klubbtur til Roma 21.10 – 24.10.2010

Klubbturen ble bestemt i april og denne gang skulle den gå til Roma i oktober. Da vi hadde mye penger på kontoen vår denne gangen fant vi ut at vi ønsker å spandere en tur på våre respektive partnere også.

Flybilletter ble bestilt samt rom på Hotell Cisterna hvor både Nina og vi har bodd tidligere. Hotellet ligger i den gamle bydelen Trastevere, med gangavstand til det meste av severdigheter. Reisefølge bestod da av 9 personer, Trinelise & Arild, Sissel & Andreas, Nina & Tom, Gudrun & Trond og Solveig + Ninas fetter, Svein, som kjenner Roma ut og inn og har vært der mange ganger. Han sa seg villig til å bli med som guide for oss, det var jo kjempeflott.

HISTORIE
   Roma – den evige stad, som det heter. Roma er hovedstaden i Italia og ligger ved elva Tiber. Byen er et eneste stort utendørs - museum. Roma er historie og nåtid i en pen blanding. Mye av arkitekturen stammer fra renessanse- og barokktiden med en mengde kirker og palasser, fontener, elegante torg og monumentale gater. Hovedgaten er Via del Corso, promenadegaten er Via Veneto mens Forum Romanum og Colosseum vitner om byens eldste historie.

Mellom slitne bolighus og tett trafikk ser man plutselig ærverdige søylerekker eller hele templer fra romertiden. Utallige historiske bygninger, statuer og minnesmerker. En magnet er også Vatikanstaten på Tibers vestre bredd, der Peterskirken er et samlingssymbol for den katolske verden.

Ifølge legenden ble Roma grunnlagt av Romulus i 753 f. Kr. Byen ble sentrum i Romerriket. Fra den tiden stammer bl.a. de store badeanleggene (termene). Midtpunktet var Forum Romanum.

I år 509 f. Kr. blir Roma erklært republikk. Gladiatorenes krig i år 71 f. Kr. ledet av Spartacus, ender i et blodbad. Det første triumviratet med Cæsar, Pompei og Crassus fra 60 f. Kr.. Cæsar blir myrdet i år 44 f. Kr. De første kristenforfølgelsene begynner under keiser Nero i år 64. Konstantinopel blir hovedstad i Romerriket på 300-tallet. Paven Leo den store hindrer huneren Atilla i å erobre Roma i 452. Pavedømmet er på sitt mektigste på 1300-tallet. Roma blir plyndret av tyske og spanske handelsmenn på 1500-tallet. Under folkevandringene og i middelalderen forfalt byen, men fikk ny oppsving i nyere tid, og særlig som Italias hovedstad fra 1871.

I 1922 marsjerer fascistene inn i Roma og Mussolini blir diktator. Allierte styrker marsjerer inn i byen i 1944. Roma-traktaten blir skrevet under i 1957 og legger grunnlaget for et samlet Europa.

-----------------------------------

Trastevere

Trastevere er en bydel i vestre Roma. I denne bydelen ligger hotell La Cisterna, et familiehotell som har vært drevet av familien Simmi i mer enn 75 år og her bestilte vi rom men denne gangen var det blitt nye eiere og noe av den gode stemningen var nok borte.     La Cisternas restaurant, som kanskje er Romas mest kjente, har et tradisjonelt italiensk kjøkken basert på de beste regionale ingredienser.

Navnet "Trastevere" kommer fra den latinske benevnelsen "Trans Tiberim" - "på andre siden av Tiber". iTrastevere var allerede under antikken en tett befolket bydel og omfattes av den aurelianske muren.    En får følelsen av å gå litt tilbake i tid, når en besøker denne bydelen. Klesvasken henger til tørk over gatene, eldre damer diskuterer høylytt i mellom husene, en svært sjarmerende del av Roma. I de senere år har også barer og nattklubber etablert seg her - så området er blitt trendy for de unge.

TORSDAG 21. OKTOBER

Onsdag kveld kjørte vi Tessi til Standal kennel i Nittedal hvor hun skulle være mens vi var borte.

Vi stod opp tidlig og kl 06.10 var vi på vei til Gardermoen. Det overrasket meg at det var såpass mye trafikk så tidlig på morgenen men det gikk greit oppover. Hadde bestilt parkering så de stod og ventet på bilen da vi kom.

Da den var levert gikk vi for å sjekke inn og få sendt bagasjen. Der var alle de andre allerede kommet og Trinelise hadde sjekket inn alle sammen. Bagasjen ble levert, en røyk før vi gikk gjennom kontrollen. Tok ut noen Euro fra klubbkontoen så vi hadde til blant annet taxi fra flyplassen til hotellet, det ble også tid til en matbit, frokost før vi gikk om bord i flyet med avgang kl. 9.35.

Nå var vi i gang og neste stopp var Fiumicino, flyplassen utenfor Roma. Vi landet noe før planlagt tid og var spendte på om maxitaxien vi hadde mailet med hotellet om å ordne for oss var på plass. Ingen taxi som ventet på oss nei, så da måtte vi ordne det på flyplassen. Det ble en vanlig bil + en stor bil til 160 Euro for begge to. Var på Hotell Cisterna ved 13 tiden, fikk rom og nøkler, skiftet til noe lettere klær før vi vandret ut i Romas gater.

Vi var nokså sultne så det var å finne et sted vi kunne spise lunsj. Gikk over plassen hvor kirken Santa Maria de Trastevere ligger og videre rundt hjørne hvor små spisestedene ligger på rad. Her fant vi et sted hvor det var plass til alle sammen og vi spiste litt forskjellige retter, alle ble gode og mette.

Etter lunsjen gikk vi tilbake til plassen hvor Santa Maria de Trastevere kirken ligger og nå gikk vi inn. Man blir så høytidsstemt inn ei slike overdådige kirkebygg. Kirken antas å være den eldste kirken i Roma med gulvmosaikk datert tilbake til keiser Augustus, en mengde søyler og ikke to er like. Vi vandret rundt der inne tittet og tittet. Måtte sette oss ned for å kunne se det flotte taket ordentlig.

Var så innom det som blir ”stampuben” den lokale baren Bar Calisto og tok en øl før vi vandret videre. Denne gangen satte vi kursen opp til Garibaldihøyden med Nina som veiviser. Gikk forbi hotellet vårt og etter en del trapper kom vi opp på høyden, hadde en kjempeutsikt over hele Roma by. Det første monumentet vi støtte på var San PietroMontorio, St. Peters kirken på den gyldne åsen, som ble bygd i middelalderen nær stedet der man antok at Peter ble korsfestet. Den ble ombygd på slutten av 1400 tallet og fasaden er typisk for en tid da rene, geometriske former etter klassiske mønster var på moten.

Litt lenger oppe ligger Fontana dell’Acqua Paola, denne monumentalfontenen er bygd til minne om gjenåpningen av en akvedukt i 1612. Akvedukten ble omdøpt til ”dell’Acqua Paola” etter Paul V, Borghese-paven som ga ordre om restaureringen. Da fontenen ble bygd hadde den fem små bassenger, men i 1690 endret Carlo Fontana utseende og la til det store bassenget man ser i dag.

Vi ruslet videre i parkanlegget og det neste monumentet vi kom til var av Giuseppe Garibaldi,Garibaldimonumentet. Denne kjempestore rytterstatuen er en del av minneparken for de heroiske hendelsene som fant sted på Janiculum da den franske hæren angrep byen i 1849. Garibaldis republikanere holdt stand mot overlegne franske styrker i ukevis inntil italienerne ble overmannet. Garibaldi og hans menn unnslapp. Monumentet ble reist i 1895 og rundt sokkelen er det fire mindre bronseskulpturer som viser slagcener og allegoriske figurer. Inskripsjonen ROMA O MORTE på sokkelen av rytterstatuen betyr ”Roma eller døden”

En kort rusletur fra sin mann står statuen av den brasiliansk fødte Anita Garibaldi. Statuen ble reist i 1932 og viser Anita ridende på hest med ammende barn til sitt bryst og pistol i hånden. Hun ligger begravd under statuen.

Her snudde vi for nå var det på tide å finne et vannhull både for avtapping og påfyll. Såg et på toppen før vi gikk inn i parken så var det var raka vegen dit. Etter en øl var klokken blitt så mye at vi ruslet tilbake til hotellet for å pakke ut, ta en liten strekk og slappe av før vi spiser middag. Bestilte bord til kl 20.00 på en av restaurantene vi gikk forbi. Stoppet også opp på restaurant Cisterna og bestilte bord til fredag, håpet å få en omvisning i kjelleren.

Vi møttes og gikk i samlet flokk for å spise, Solveig var ikke i form og ble igjen på hotellet. Vi fikk mat og for noen ble det også desserter og kaffe. Det kom også Limoncello og noe annet Italiensk ”brendevin” på bordet, som ble smakte på det.

Etter middagen ønsket noen å gå på den lokale kneipa for å ta noe å drikke mens noen, deriblant jeg gikk tilbake til hotellrommet. Var sliten etter en lang dag, så det var godt å få lagt seg på sengen.

FREDAG 22. OKTOBER

I løpet av kvelden/ natten var Ninas fetter Svein ankommet og alle møttes til frokost. Ble enige om å starte gåturen kl 9.30 og da var alle klar med sekk, fotoapparat og godt humør.

Vi vandret som en hvilken som helst annen turistgruppe etter vår guide Svein som ledet oss i retning elven og broene. Denne dagen gikk turen over broen Porto Cestio, til øya Isola, her ligger et barnehospital, og så over Porto Fabricio til den andre siden av elva Tiberen. Svein stoppet og fortalte på veien mens vi lyttet. Første kjente sted var ruinene av Theatro di Marcello. Dette er et romersk amfiteater som ble til festning i Middelalderen og som i dag er boligblokk og kontorer.

Videre gikk vi til Monumento a Vittorio Emanuele II, et stort hvitt monument, bygd for litt over hundre år siden og som de fleste romere ønsker vekk, synes det er for ruvende og stygt. Området her er vist av det ”finere” slaget i Roma, Svein pekte bl.a. på en leilighet med stor takterrasse som tilhører Sophia Loren. Herifra gikk vi opp trappene til Michelangelo's Piazza del Campidoglio og over til Forum Romanum.Her måtte vi kjøpe billetter og de kunne vi bruke både til Forum og Coloseum så det var bare å vandre rundt.

Forum Romanum var det kommersielle, politiske og religiøse sentrum i det antikke Roma. Det tok 900 år å bygge det som nå er en mosaikk av tempelruiner og basilikaer. På Forum Romanum bodde keiseren og vestalinnene i bygninger som delvis er bevart. Foran senatsbygningen Curia, ser vi Rostra, imperiets fornemste talestol, hvor keisere, politikere og poeter har talt til det romerske folk. På turen såg vi også templer, finans- og rettsbygninger og triumfbuer, som gav oss et bilde av datidens godt utviklede samfunn.

Videre gikk turen til Pallatinhøyden. Ifølge legenden ble Roma grunnlagt av Romulus i 753 f. og det var her han la grunnsteinen til Roma. Byen ble sentrum i Romerriket og fra denne tiden stammer bl.a. de store badeanleggene (termene). Midtpunktet var Forum Romanum. Herfra hadde vi utsikt ned til Circo Massimo hvor det foregikk forskjellige sportslige aktiviteter. Romerne har ikke noen fin historie, de oppførte seg heller groteske og makabert. For å få lys over stadion etter mørkets frembrudd ble kristne mennesker dynket med brennbart materiale, tent på og brukt som levende fakler.

Vi hadde ikke fått kjøpt med oss mat og drikke til piknik som vi hadde tenkt å ta oppe på Pallatinhøyden så det ble en bagett og lokalt øl fra en bod utenfor Coloseum.

Etter litt mat i kroppene vandret vi bort til Coloseum, et imponerende amfiteater og skueplass for de like så imponerende gladiatorkampene fra oldtiden. I tillegg kunne hele arenaen settes under vann slik at sjøslag kunne utkjempes. Coloseum sto ferdig i år 80 e.Kr. Bygget er ovalt med en lengdeakse på 188 m, breddeakse på 156 m og 48,5 m høyt fordelt på 4 etasjer. Coloseum var sentrum for underholdningen i det gamle Roma. Vi vandret rundet der inne og kom ut på andre siden av Coloseum.

Herfra tok vi taxi til Piazza Barberini og fant oss et ”vannhull” mens vi ventet på at musèumet ”knokkelkjelleren” skulle åpne. Noen av oss hadde vært der før og valgte å bli sittende og vente på ”vannhullet” mens vi som ikke hadde vært der tittet inn.

Da alle hadde fått fylt og tømt seg ved vannhullet vandret vi videre og nå var ”Spansketrappen” målet. Grunnen til at den blir kalt det er at det var spanjoler som bosatte seg i dette området i byen. Vi kom på oversiden av trappen som er en populær severdighet med en 138 trinn lang trapp fra Piazza di Spagna til kirken Trinità dei Monti og vi gikk den ned. Sist vi var der kom vi på nedsiden av trappen og kirken var pakket inn så vi gikk ikke opp alle trappene. Trappen i rokokkostil ble bygd i perioden 1721 – 1725 og kirkens nærmeste omgivelser var ferdig utformet i 1726, Francesco De Sanctis`s monumentale "Spansketrappen" og Bernini`s like berømte Barcaccia Fontene, ”den stygge båten” ved foten av trappen.

I dette området av Roma ligger de mest eksklusive handlegatene, som f.eks. Via del Corso og Via Condotti, hvor bl.a. Gucci, Armani, Valentino og Versace-butikkene ligger. Vi vandret videre til verdens mest berømte fontene, Fontana di Trevi som er den største og mest berømte fontenen i Roma. Fontenen som er fra barokken er vel 26 m bred og 20 m høy. Med fasaden til Palazzo Poli i bakgrunnen ligger Trevifontenen vakkert til. Den sto ferdig i 1762 og blant figurene i fontenen er den mest sentrale, Havets konge, Neptun (av Pietro Bacci). Neptun er omgitt av sjøhester og to tritoner som prøver å holde styr på hestene.

Arkitekten Gianlorenzo Bernini tegnet det opprinnelige utkastet og ble valget av pave Urban VIII til å bygge en monumental fontene på stedet til en av Romas eldste fontener men prosjektet ble skrinlagt etter pavens død. Paven gikk også til et noe uvanlig skritt for å skaffe penger til å lønne arkitekten, han innførte en egen vinskatt for Romas befolkning, noe som selvsagt ikke ble særlig populært!  Det var Nicola Salvi som vel hundre år senere bygget dette ensemble. Den barokke fasaden ble bygget en gang mellom 1641 og 1650 av Martino Longhi d.y.

Ved besøk bør man i følge legenden kaste en mynt over skulderen i fontenen, det vil bringe lykke og sikre at en får se Trevifontenen igjen senere i livet. Hadde Urban VIII vært pave i dag kunne han kanskje benyttet seg av alle pengene som blir kastet i fontenen, og det er ikke småpenger. På en vanlig dag havner det ca 3000 euro (rundt 25.000 kroner) i fontenen. Pengene blir samlet opp om natten og brukes til å subsidiere et supermarked som selger billig mat til Romas vanskeligstilte.

Trevifontenen er en hyllest til vannet og dermed også livet, for uten rent vann kan ingen by overleve. Men monumentet er også en hyllest til paven, som ved sitt monogram minner om at det var han som var byggherre og dermed byens og folkets velgjører. Slik har herskere i Roma brukt disse fontenene helt siden antikkens dager.

MEN: Hvor kommer alt vannet fra?

Fra naturens hånd er nemlig Roma dårlig utstyrt med vannkilder. Svaret er akvedukt, som ganske enkelt betyr ”å lede vann”.

I det fjerde hundreåret f.Kr. begynte Roma å tørste etter vann. Befolkningen vokste raskt og konsul Appio Claudio besluttet derfor å bygge en akvedukt som skulle bringe vann fra en kilde utenfor byen. Det ble bygget i alt 11 – 14 slike ”vannveier” til Roma og det var vanlig at det lå en flott fontene ved enden av akvedukten.

FAKTA OM ROMAS FONTENER OG AKVEDUKTER.

·         Den første akvedukten/ fontenen sto ferdig i år 312 f. Kr. Byggherre Consul Appio Claudio.

·         I antikkens Roma ble det bygd 11-14 store akvedukter (tallet er noe usikkert).

·         Det gamle Roma hadde tilgang til enorme vannmengder – en million kubikkmeter pr.dag. (I dag er forsyningen knapt det dobbelte, med fire ganger så mange innbyggere.)

·         Hellingen i akveduktene var utrolig liten – bare fem meter for hver kilometer. Men det var nok til at vannet rant.

Herfra gikk vi for å se Pantheon men vi måtte ha en pust i bakken på piazzaen utenfor og fikk oss noe i kroppen. Pantheon er verdens best bevarte oldtidstempel kalles også "tempelet til alle gudene". Pantheon er et prakteksemplar på romersk ingeniørkunst. Tempelet ble bygget i perioden 118 -125 e. Kr. av keiser Hadrian. Oculus, hullet i toppen av kuppelen gir det eneste lyset til bygget. Pantheon er en rund bygning med en søylebåret forhall, sylinderen har både diameter og høyde på 44 m. Pantheon er rikt utsmykket med farget marmor og kuppelens kassetter hadde opprinnelig rosetter i bronse. Bronseportene fra oldtiden åpnes stadig med sine gamle hengsler fra 123 e.Kr. I år 609, under keiser Fokas, ble Pantheon omgjort til kirke. På 1800 tallet ble kirken gravplass for de italienske kongene og kunstneren Rafaels sarkofag ligger her.

Vel ute av Pantheon gikk turen tilbake til Trastevere Campo du Fiori, blomstertorget. Det ble litt å drikke igjen på ”den lokale” før vi tok en liten pause på rommene. På veien ordnet Svein med omvisning i kjelleren på restaurant Cisterna (brønn) før middagen.  Svein hadde fått et rom med terrasse og Tom, Arild og Andreas var ute og handlet inn litt å spise på, vin, pølse og ost før middagen. Det ble samling på terrassen til Svein før middagen.

Restaurant Cisterna er den eldste restauranten i Roma, den som har hatt lengst sammenhengende drift. Den gamle brønnen ligger langt under bakkeplan, det vil si det plan som var gatenivå på romertiden. Her fortalte en servitør oss litt om historien og serverte et glass champagne før vi ble vist bordet vårt og middagen ble servert oppe i restauranten. De gamle guttene som spilte og sang i restauranten var nå erstattet av noen litt yngre, men må vel si at de gamle er fortsatt eldst ja. Ikke mer å si om det. Etter et deilig måltid var det tid for et besøk på en av de lokale barene igjen før leggetid.

LØRDAG 23.OKTOBER

Etter frokost denne dagen var det tur over Garibaldihøyden på vei til Petersplassen. Trinelise og Arild ble ikke med da de skulle møte en italiener som var hos dem gjennom Lions for noen år siden, så de skulle gå på egen hånd på formiddagen før de skulle treffe ham. Vi andre vandret glade av sted og passerte San Pietro Montorio, St. Peters kirken på den gyldne åsen, som ble bygd der man antok at Peter ble korsfestet.

Litt lenger oppe ligger Fontana dell’Acqua Paola, monumentalfontenen som ble bygd til minne om gjenåpningen av en akvedukt i 1612.

Vi ruslet videre i parkanlegget og det neste monumentet var av Giuseppe Garibaldi, Garibaldimonumentet og en kort rusletur fra sin mann står statuen av hans brasiliansk fødte Anita Garibaldi. Statuen som viser Anita ridende på hest med ammende barn til sitt bryst og pistol i hånden.

Litt lenger bort ligger Fyrtårnet Manfredi, som ble bygd i 1911, det var en gave til byen Roma fra italienere i Argentina.

Dette er en flott høyde, enorm utsikt, et område som jeg godt skjønner at bybefolkningen nyter når de har anledning. Herfra gikk vi ned en del trapper og kom ned på gateplan igjen. Vi kom forbi et barnesykehus og gikk gjennom ett garasjeanlegg og kom oss til slutt ut på Petersplassen.

Midt ute på Petersplassen står en Obelisk som ble som ble ført fra Egypt av keiser Caligula og reist her i 1586 ved hjelp av 150 hester og 47 vinsjer.

Vi stilte oss i kø for å komme inn i kirken, køen var allerede lang men det gikk ganske raskt og det tok ikke lang tid før vi var inne. Godt vi var der så pass tidlig for køene ble bare lengre og lengre.

Peterskirken er en overveldende, femskipet basilika som ble innviet i 326.  Det tok ca 120 år å bygge den og Michelangelo var en av hovedarkitektene for kuppel og utsmykning. Peterskirken er en av verdens største kirker, med et gulvareal på 21 477 m². Den ytre omkretsen er 1 778 m, og den er 186,35 m lang og 97,5 m bred. Midtskipet er 40 m høyt, og kuppelen 132,5 m. Det er 44 altere, hele 11 kupler (inkludert hovedkuppelen), 778 søyler, 395 statuer og 135 mosaikkpaneler.      Bare to kvinner er gravlagt i Peterskirken, Carlotta av Savoia-Lusignano og dronning Christina av Sverige , som konverterte til katolisismen og flyttet til Roma, hvor hun døde i 1689.

Man blir mektig imponert av å rusle rundt her inne, alle de kuplene, statuene og gullbelagte altertavlene. Man vet jo at den katolske kirke er en rik kirke så det er vel kanskje ikke så rart likevel. Vi ruslet rundt og kom forbi der den siste avdøde pave Johannes ligger, han ligger i en glasskiste og blir flyttet videre når neste pave dør. For de som hadde lyst kunne man gå opp i kuppelen, en enorm utsikt over byen der oppe.  Det er heis opp til hovedtaket og deretter 320 trappetrinn opp. I starten på trappeturen får vi også mulighet til å se ned i kirken. Kuppelen er en dobbelt konstruksjon, indre og ytre kuppel som man skal bevege oss mellom. Denne konstruksjonen er veldig spesiell fordi den gjorde det mulig å bygge uten forskaling. Ingen fristet seg til å ta turen opp i kuppelen så vi vandret ut igjen.

Vatikanstaten er på bare 0,44 kvadratkilometer. Vatikanet er et maktsentrum for alle verdens katolikker og en selvstendig stat styrt av paven siden februar 1929. Det bor rundt 1000 mennesker der for å fylle Vatikanets funksjoner. I Vatikanet finnes det postkontor og butikker, TV-stasjoner og en radiostasjon som daglig sender til hele verden på over 20 språk, en dagsavis, Vatikanets kontorer og et forlag.

Vatikanet har sin egen livgarde, Sveitsergarden, som består av 100 sveitsergardister. Alle som vil være med i sveitsergarden både må være av sveitsisk nasjonalitet og bekjenne seg til den katolske tro og så må de ha gått rekruttskolen og tjenestegjort tre år i det sveitsiske forsvaret, og ha god vandelsattest. Rekruttene må være mellom 19 og 30 år og minst 174 cm høye.

Vatikanstaten har i tillegg til plassen, kirken, museet en stor park som inneholder flere fontener og monumenter, en grotte og en jernbanestasjon og 862 meter med jernbane, som har forbindelse med Roma men brukes i dag bare til gods.

Vatikanstaten har i tillegg til plassen, kirken, museet en stor park som inneholder flere fontener og monumenter, en grotte og en jernbanestasjon som har forbindelse med Roma men brukes i dag bare til gods.

Vi fant oss et vannhull rett utenfor Vatikanet og tok en pause der. Videre vandret vi langs Hadrians mur til det imponerende Castel Sant'Angelo (Engelsborg). Borgen ble bygget i år 136 - 139 som et mausoleum for keiser Hadrian og hans etterkommere. Castel Sant'Angelo har seinere blant annet vært en viktig festning både under goterkrigene og i ettertid.

Herfra gikk vandringen videre over broen Porte Umberto og så gikk vi på Trinelise & Arild som kom vandrende. Det var rett utenfor restauranten L’orso som Svein ville vi skulle spise på om kvelden. Han var inne og bestilte bord så da var det i boks.

En lang dag så nå var det på tide å få seg en matbit, noe å drikke og en pust i bakken.  Vi ruslet videre over Piazza Navona, kunstnertorget, og der fant vi en restaurant. Her bestilte de fleste pizza og øl eller vin, deilig med mat nå. Trinelise og Arild ble ikke med, de måtte tilbake til hotellet hvor de skulle treffe denne italieneren. På torget var det stor aktivitet med salgsboder av alle slag men det ble avsluttet mens vi satt der, plutselig var torget ryddet og tomt.

Etter endt måltid loste Svein oss bort til Torre Argentina CatSanctuary, Kattereservatet. Nina elsker jo katter og dette var et sted hun hadde ønske om å se. Det er et sted med arkeologiske utgravinger, og ligger i Via Florida. Det sies at Caesar ble myrdet her. Det er noen kvinner i strøket hadde startet et kattereservat her. Faktisk har Roma et eget kontor for dyrs rettigheter, og en garanti for at de 180.000 katter som finnes i Roma, får vaksiner og sterilisering og dette gjøres gratis. Det er mange som engasjerer seg, gir penger eller fjern- adopterer så kattene får det stellet de bør ha. Det finnes faktisk hundrevis av slike steder i Roma og kattene finnes overalt. Vi ble vist inn og ble fortalt om de forskjellige kattene, noen var bare gamle, noen blinde, noen hadde problemer med bakbena og andre skavanker. De fleste lå ute i ruinene og bare koste seg.
   Nå gikk turen tilbake til Trastevere via broen Ponte Garibaldi og innom en kjøtt-og ostebutikk hvor vi kunne kjøpe med oss spekeskinke og ost av forskjellige slag. Vi fikk med oss noe og det var flere som kjøpte. Så var det tilbake på hotellet, slappe av en stund og møtes på terrassen hos Svein til litt vin og ost. Vi spaserte til restaurant L’orso og her bestilte vi en hel mengde med forretter så alle fikk smake på alt. Noen bestilte også en liten hovedrett som ble delt på to da det ble litt i minste laget for enkelte. Hadde masse god vin til og vi koste oss.

Etter endt måltid, gode og mette ruslet vi tilbake gjennom Romas gater, massevis av innpåslitne gateselgere på og rundt Piazza Navona, kom vi fram til det lokale torget ved Santa Maria kirken i Trastevere. Her ble det vin, irish og øl på oss før vi gikk tilbake til hotellet for å pakke sammen sakene våre og så var til sengs. Siste hele dag i Roma, i morgen drar vi hjem.

SØNDAG 24. OKTOBER

I dag ble det tidlig frokost, var ned allerede kl 7.00. Hadde fått bestilt taxi til kl. 8.00 så det var bare å spise, pakke de siste sakene og betalte hotellrommene. Taxien var allerede kommet så vi fikk bagasjen inn og flyplassen var neste stopp. Det tar en halv time ca med bil ut til flyplassen og så tidlig på en søndag morgen var det ikke så mye trafikk.

Her nede er det ikke automatisk innsjekking som på Gardermoen, det er bare å stille seg i kø og den var lang.

Endelig fått levert bagasjen så var det å finne ut hvor vi skulle gå gjennom sikkerhetskontrollen. Kom oss gjennom for så å få vite at nei da dette er feil, vi måtte et annet sted, hadde vist med EU å gjøre men hvor var nå der vi skulle da. Ikke noe var merket og vi gikk og gikk, endelig helt i andre enden av hallen fant vi det til slutt. Helt utslitt av dette og ikke nok med det men det var langt å gå for å finne gaten også. Endelig framme treffer vi Trinelise og Arild som hadde gått gjennom først, de kunne fortelle at de andre heller ikke var kommet og vi som trodde vi var de siste. Etter en stund kommer Nina & Tom, Sissel & Andreas og Solveig, de hadde vært igjennom to kontroller før de fant den rette, ikke bare vi som tuller heldigvis.

Fikk satt oss ned en liten stund før vi gikk ombord og fant plassene våre. Flyet var 40 min forsinket med avgangen så det tok litt tid før vi var i luften men jeg tror de fleste bare slappet av etter noen fine og opplevelsesrike dager i Roma. På tross av forsinkelsen fra Roma hadde de tatt inn tiden og vi landet som vi skulle på Gardermoen.

Handlet taxfri og fikk bagasjen vår før våre veier skiltes. Sissel og Andreas satt på med Solveig, hadde egen bil der, Trinelise og Arild satt på med Nina og Tom mens vi kjørte alene da vi skulle hente Tessi på Standal i Hakadal.

Det har vært en fin tur med lange dager for vi ville jo få med oss mest mulig. Roma er en by med mye historie og mye å se på, så vi trenger nok enda flere turer skal vi få utforsket byen ordentlig, håper det bli en tur igjen om ikke altfor lenge.

TROND, SOLVEIG, SISSEL & ANDREAS, TINELISE & ARILD, NINA & TOM OG SVEIN…….. TUSEN TAKK FOR EN KJEMPEFLOTT TUR OG IKKE MINST EN STOR TAKK FOR GUIDING I TO DAGER.

KLEM GUDRUN

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...