Jentetur til Riga
8. - 11.6.2006

På klubbmøte i oktober bestemte vi oss for å reise til Riga på jentetur. Dato ble også bestemt til 8.-11.juni 2006. Et søk på internet og vi fant en flyavgang som passet for oss hos Norwegiaen.no og billetter ble bestilt. Klubben hos Nina i desember bestemte vi oss for hotell Gutenberg og en e-mail med forespørsel ble sendt. Litt frem og tilbake endte vi opp med en jr. suite og en suite med ekstra seng og så var det bare å glede seg til turen.

Beskrivelse av Riga.
Riga er en baltisk metropol og har storbystatus over seg. Etter frigjøringen fra Sovjet-unionen har byen gjennomgått store forandringer. Mange bygninger er restaurert og lojalt satt tilbake til opprinnelse, enten i jugend, romansk, barokk eller klassisk stil.  Utenlandske interesser har gjort sitt inntog, noe som merkes på hoteller og utbudet av restauranter.  Riga preges i dag av en vidunderlig blanding av Østersjø-identitet og påvirkning fra Sentral-Europa. Når man går i byen gjelder det å løfte blikket, for gjennom å studere arkitekturen får man en opplevelse av de ulike periodene av Rigas turbulente historie.Riga er derfor på UNESCOs liste over verdens kulturminner på grunn av sin germanske art noveau arkitektur. I Riga er sommerene varme og innbydende, mens vintrene er mer for dem som liker kulde og snø.
Prisnivået er dessuten gledelig.

Historie.
Den tyske biskopen Albert von Buxhoeveden grunnla Riga i 1201 i sin iver for å omvende de baltiske stammene til kristendommen. Riga var en av de viktigste hanseatiske byene på 13- og 1400-tallet, og den sterke tyske påvirkningen fortsatte langt inn på 1900-tallet. Riga var en selvstendig bystat en stakket stund på 1500-tallet, men ble slukt opp av det polsk-litauiske samveldet i 1582. Svenskene avløser det polske styret i Riga i 1621, helt til russerne under Peter den store i 1709 tar kontroll over byen. Under Svensketiden var Riga Sveriges største by og Svenskeporten er et minne fra denne tiden. I løpet av 1800-tallet utvikler Riga seg til en stor industriby, og befolkningen vokser til en halv million. Store mengder russere flyttes til byen for å "russifisere" Riga, og russisk blir det offisielle språket. I 1919 overlater tyskerne et krigsherjet Riga til bolsjevikene, og byens overklasse jages bort eller drepes. Det samme året blir Latvia selvstendig og byen blomstrer opp igjen. Landet blir okkupert av og innlemmet i Sovjetunionen i 1944. Under kommunismens jerngrep måtte kulturlivet legge bånd på seg. Barn ble døpt i smug og det var forbudt å bære nasjonaldrakter. Etter 50 år i dvale har byen reist seg og fremstår vakker og imøtekommende og Riga blir derfor kalt ”Europas Tornerose”. Fra 1980-årene utgjør latvierne en minoritet i sitt eget land. Latvia blir selvstendig i 1991.

Torsdag

Torsdag morgen kl 05.45 kom taxien og plukket først opp Trinelise med sitt plagsomme ben, så ble Nina med forkjølelsehentet og litt før kl 06.00 Gudrun og så bar opp til Ellingsrud for å hente Solveig med operert skulder og Sissel som hadde kommet til Oslo fra Tjøme og overnattet hos Solveig.

En spent gjeng ankom Gardermoen en times tid etter avreise og sjekket inn for tur til Riga. Vi hadde tid til litt handling og frokost før vi gikk om bord i flyet. Det ble ca 15 min forsinkelse fra Gardermoen, da en person hadde gått på feil fly og bagasje måtte hentes ut. Forsinkelsen ble kjørt inn på veien over og vi landet i Riga som antatt kl 11.45 lokal tid.

Vi fikk tildelt en taxi som tok oss alle og fortalte at vi skulle betale med kort, da måtte vi innom et kontor først for å betale for turen inn til byen. Turen tok ca. en halv time over elven Daugava inn til gamlebyen, men de siste hundre meterne til Gutenberg hotell måtte vi gå.  Gutenberg hotell var et sjarmerende hotell og vi hadde bestilt en jr. suite og en suite med to rom.

I 1880 ble bygningene av dagens hotell tegnet av en Latvisk arkitekt ved navn Janis Baumanis for en tysk bok og avis trykker. the Gutenberg bas-relief depicted the patron of the trade. And it worked!!
Trykkeriets siste 120 år var det største på denne siden av Baltic. Johan Gutenberg har selv aldri vært i Riga.

Da vi hadde fått installert oss på suitene, Sissel og Trinelise på junior suiten, Nina, Solveig og Gudrun i suiten var det ut på rusletur i byen. Følte etter hvert at vi trengte noe mat i kroppen så vi gikk inn på en Sveitsisk restaurant som het Alperosen. Vi bestilte salat og suppe + et glass øl, velsmakende og godt smakte det. Fant ut at ville gå litt igjen og gjøre oss kjente i gamlebyen, før vi tok kaffe og dessert. En kjede som het ”Double Coffee” hadde mye godt å by på, så det ble bananasplit på deling og Irish coffe på fire av oss, Solveig ville ha Trippleshot.

Ruslet tilbake til hotellet for å slappe av, men først var vi innom et supermarked og kjøpte inn en del peanøtter, sjokolade, vin og en flaske av landets Riga balsam til utprøving. Nina var ikke god av sin forkjølelse så hun orket ikke tanken på å gå ut å spise, så hun ble i sengen sin. Vi andre gikk i restauranten i underetasjen på hotellet for å spise der. Trinelise og Solveig spiste en rett med scampi mens Sissel og jeg spiste noe med steinbitt og laks og så delte vi en flaske vin.

Alle sammen var trette og slitne etter en lang dag med reise og spasering i gamlebyen så vi var i seng allerede kl. 21.30. God natt!!!

Fredag

Fredag stod vi opp kl 8.45 og spiste frokost på hotellet. Frokosten var grei den, men det var ikke mye grovbrød. Ble en del svisker for å holde orden på systemet. ”Gamle damer, serru”.

Så var det ut på tur, først innom super´n for å kjøpe vann og brus før vi tok en båttur på elven Daugava med hjuldamperen Misisipi. En tur som tok ca en time hvor vi koste oss på dekk med en øl. Det blåste ganske mye i Riga med kald vind, temperaturen steg fra 12-13 grader de første dagene til 18-19 grader i løpet av tiden vi var der. Heldigvis var det opphold hele tiden.

Tilbake på land rusla vi opp på rådhusplassen med all sin gjenoppbygde prakt. I House of Blackheads, bygning fra 1334 ble verdens første juletre pyntet i 1510. Videre gikk vi til St. Peters Church, et av landemerkene i Riga hvor vi tok heisen opp i det 137 meter høye tårnet og fikk sett på utsikten over byen.

Fant en plass på en fortausrestaurant hvor vi spiste lunsj, omelett og champis. Godt smakte det og kaffen ble senere inntatt på ”Double Coffee”, bananasplit og Irish denne gangen også. Solveig hadde med seg et billag fra aftenposten hvor det var en anbefalt rute å gå for å få med seg det som er å se i gamlebyen.

Vi fant ut at en del steder hadde vi allerede sett men tok en forkortet rute så vi fikk med oss de stedene vi ikke hadde sett, bl. a. langs kasernene – Jacob´s Barracks (Jékaba Kazarmas) som er den lengste bygningen i Riga og restaurert til slik den var original. Langs gaten her finner vi også the Swedish Gate (Zviedru Várti) eller Svenskeporten som ble laget gjennom et eksisterende hus i 1698.

Solveig og jeg gjorde storhandel på rav i en av Amber butikkene i kasernene. Damene som nesten ikke tittet opp da vi kom inn, ”turistene med joggesko og ryggsekk på ryggen”, stod plutselig på pinne for oss da de forsto at dette kunne bli storhandel. Vi berget nok husleia deres denne måneden, vil jeg tro.

Videre kom vi til et annet av Rigas arkitektoniske monumenter, ”Three Brothers”, tre hus etter hverandre.

Den ene bygningen er den eldste i Riga som fortsatt blir brukt til bolig hus. Den ble bygd på slutten av 1500 tallet mens Riga hadde godt forhold til Nederland og nederlandsk arkitektur hadde stor påvirkning på Rigas arkitektur. De andre to husene er av nyere dato.

Til sammen blir disse kalt Tre Brødre og representer den tiden da hus ble bygd på et lite stykke jord. I front av det eldste huset er det fortsatt et lite rom med steinbenker og stein i inngangs partiet.

I nabogaten var det nok en butikk med smykker og lin så her ble det handel av perler, linløpere og duker.

Etter en lang dag med mye tråkking og gåing vendte vi nå nesa tilbake til hotellet for å slappe litt av, ta en dusj og et glass hvitvin før vi skiftet og gjorde oss klare til å gå ut for å spise middag. Hadde bestilt bord på en av restaurantene som var anbefalt, Rozengrals.
“These premises were mentioned in the scripts in 1293 as the most ancient wine-vault and festival place of the Riga City Council!” står det på hjemmesiden.

Rozengrals har lokaler i en kjeller og er en middelalderrestaurant hvor kelnerne var kledd i klær fra denne tiden. Maten var velsmakende og ble servert på trefjøler og i keramikkopper. Nina bestilte salat, vi andre bestilte grillet beef, dessert jordbærsorbet, bare en som vi alle smakte på. Det var rikelig med mat så vi orket ikke en hver. Måltidet ble avsluttet med kaffe.

En gruppe på 4 musikere gikk rundt og spilte middelaldermusikk ved bordene så det var hyggelig stemning i lokalene. Dyrt og deilig etter latvisk målestokk, 108 LVL.

Spaserte rundt i byen for å se på folkelivet før vi gikk ”hjem” til hotellet og la oss ca kl. 23.00. Alle sovnet som steiner og vi har sovet utrolig godt på denne turen.

Lørdag

Lørdag spiste vi frokost kl 9.15 og vi satt lenge og planla dagens utflukt.

Bestemte oss for at frihetsstatuen, Monument of Freedom og parken bak skulle få et besøk.

Monument of Freedom er et symbol på frihet for det latviske folket og ble bygd av donasjoner og offisielt avduket 18. november 1935 – dagen da den Latviske Republikk ble grunnlagt i 1918.

Monumentet er laget av blant annet lys grå Finsk granitt og har tre gullstjerner. Under okkupasjon av Sovjet union var det forbudt for folk å legge blomster ved monumentet.

Ved frihetsmonumentet stod det to soldater, i samme stilling og det var ikke antydning til noen bevegelse. Til og med en soldat som stod på siden og passet på og som var bort og rettet på belte tilden ene. Vi trodde det var voksdukker, men da Solveig skulle ta bilder oppdaget hun at de blunket. Utrolig at de ikke segnet om der de stod i samme stilling i flere timer.

Ved parken var det massevis av salgsboder med linklær og duker, rav, vesker og belter, mat og masse annet.

Her var også lekeapparater og radiobiler for barn, spisesteder og mye annet for folk som var ute og luftet seg. Vi tok en pils på en benk og slappet av før vi satte i gang handelsrunden. Det ble kjøp av duker og Solveig kjøpte seg tøfler.

Etter en ”slitsom” handelsrunde var det tid for Doble Coffee huset med Irish, kaker og bananasplit. Var innom flere butikker på vei tilbake til hotellet hvor vi slappet litt av, før vi skulle spise tidlig middag. Solveig og Trinelise hadde bestilt billetter til Operaen i Riga, De skulle se ”Spar Dame” kl 19.00, derfor var middag bestilt til kl 16.00. Vi hadde bestilt bord på Restorana Terase, takterrassen på Hotell Gutenberg. Denne var kjent for å være en av de bedre restaurantane i byen så vi gledet oss til dette måltidet.

Vi bestilte to store salater på deling, to ville ha fiskemiddag, to kyllingmiddag og jeg bestilte svinekjøtt og så gikk det med to flasker vin. Etterpå var det Irish, cafelatte og kaffe med Bailys før Solveig og Trinelise gikk for å ordne seg til operabesøk. Vi andre satt en stund til før vi gikk ned til suiten vår. Etter en stund gikk vi ut for å lufte oss, måtte jo det etter en slik middag.

Møtte Trinelise som hadde gått etter første akt på operaen. Ruslet gatelangs og så på livet, kjøpte vinopptrekker og gikk tilbake til suiten for å ta et glass vin.

Trinelise gikk tidlig til jr. suiten mens Sissel holdt ut til kl 22.30 før hun også gikk til ro. Solveig kom tilbake litt over kl. 23.00 og hadde hatt en flott kveld i Operaen.

Vi ble sittende å snakke litt før vi også gikk til ro.

Søndag

Søndag og dagen for hjemreise . Gikk ned og spiste frokost ca. kl 9.30 før vi ryddet og pakket oss ut av våre eminente suiter . Betalte for oppholdet og bestilte taxi til kl. 13.30. Bagasjen fikk vi sette inn på et rom bak resepsjonen til vi skulle reise, så da var ut i gatene igjen. Alle hadde vi noen latviske lat igjen som vi ville bruke opp, så det ble en tur til bodene i parken. Der ble kjøp av duker og brikker for det vi hadde av penger .

Fant ut at vi skulle ta en siste drink eller kaffe på hotellets eminente Restorana Terase mens vi ventet på taxien som skulle kjøre oss til flyplassen.

Ute på flyplassen var det allerede køer foran innsjekkingen og som alltid tar ting tid når alle skal undersøkes ekstra. Hadde ikke så veldig god tid til å handle i taxfree butikkene, men fikk da med oss kvotene. Det viste seg når vi kom til gaten at flyet fra Norge var forsinket så da ble det litt tid likevel. Men når flyet først kom, gikk det fort og det var bare å komme seg om bord i flyet. En og en halv time flytur og så var vi på Gardermoen.

Taxfree butikken på Gardermoen var jo blitt mye større en sist jeg var ute og reiste så nå kunne man handle her. Fikk bagasjen vår og ute stod Arild, Morten og Trond og ventet på oss.

Tusen takk for nok en kjempefin tur jenter.

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...