Vennetur

Dubrovnik 22.-25.9.2012

"De som søker paradiset på Jorden må oppleve Dubrovnik"....

George Bernhard Shaw.

På en klubbkveld i vinter ble det snakk om steder vi kunne tenke oss å reise til og Dubrovnik kom fram. Både jeg og Trinelise kunne tenke oss en tur hit og vi bestemte oss for å finne en tid som passet. Forsøkte først å få det til på våren men det viste seg å bli vanskelig så da ble det en høsttur i stedet, noe som viste seg å være en flott tid å reise til Dubrovnik på.

Vi ble 4 par som stilte opp på denne turen, Liv & Vidar, Kristin & Kenneth, Trinelise & Arild og Trond & meg.

Turen ble bestilt og Hotell Iberostar Epidaurus ble vårt oppholdssted.

Jeg startet med å lese meg opp på nettet og laste ned diverse opplysninger om både Dubrovnik og Cavtat hvor hotellet låg.

LITT FAKTA OG HISTORIE

KROATIA

Kroatia har et areal er på 56.594 km2.og grenser til Slovenia og Ungarn i nord, til Serbia og Bosnia & Hercegovina i øst og til Montenegro i sør. Vest for kroatiakysten ligger Adriaterhavet.

Kroatia har ca 4,4 millioner innbyggere, hvorav majoriteten er kroatere. Kroatias minoriteter består av serbere, slovenere, ungarere, bosniere, italienere og tsjekkere.

Hovedstaden er Zagreb og har ca 779.000 innbyggere.

Kroatias kyst er 5.835 km lang og har totalt 1.185 øyer, enslige klipper og rev hvorav bare 67 av øyene er bebodd. De største øyene er Cres og Krk.

Kroatiakysten langs Adriaterhavet har et behagelig og mildt middelhavsklima med mange soldager og svært lite regn om sommeren. Øyen Hvar har flest soltimer i Kroatia.

Mistralvindene opptrer om våren og tidlig sommer, og holder temperaturen på et behagelig nivå langs kysten. Denne sterke og regelmessige vinden gjør kroatiakysten perfekt for seiling.

Vinterklimaet er preget av to typer vinder. Boravindene fra fjellene vinterstid gjør at klimaet langs kysten kan bli kaldt og vindfullt. Om sommeren kan man se spor etter Boravindene i form av bøyde og "vindskjeve" Pinjetrær langs kysten. Den andre vindtypen vinterstid heter Sirocco og kommer fra Sahara. Den bringer med seg varm og fuktig luft, som kan føre til skyet vær.

DUBROVNIK

Helt sør i Kroatia finner vi den historiske byen Dubrovnik, tidligere kjent som Ragusa og som ofte blir kalt Adriaterhavets perle. Navnet på byen betyr «eikeskog» på kroatisk.

Byen - med sin gamle bykjerne - kom på Unescos Verdensarvliste i 1979, og Dubrovnik er den mest populære turistbyen langs Adriaterhavet. Byen har, sammen med sine mange minnesmerker, en lang og spennende historie som går helt tilbake til 600-tallet.

Byen ble grunnlagt av folk som flyktet fra avarerne. Etter at avarene ødela den greske kolonien Epidauros, (dagens Cavat) som ligger i den saroniske bukten, flyttet innbyggerne nordover og slo seg ned på øya Laus, senere kalt Raus og Ragusa, som var adskilt fra fastlandet av en kanal, men rundt år 1000 ble kanalen mot fastlandet fylt igjen.

På 1200-tallet var hele byen omsluttet av bymuren som kontinuerlig har gjennomgått endringer, forsterkninger og modernisering. Det er også ved selve havna at vi ser murer og bygninger fra den eldste delen av byens historie. Selv om byen ble rammet av et omfattende jordskjelv i 1667, finnes det rikelig med byggverk og konstruksjoner fra tidlig middelalder.

Dubrovnik har alltid vært en by der maritim handel med en flåte på over 300 fartøy har stått sentralt. I middelalderen var byen en rival til Venezia som den eneste frie bystat i det østlige Adriaterhavet og på det 15. og 16. århundre oppnådde byen et bemerkelsesverdig nivå, takket være sin velstand og sine diplomatiske evner.

Senere kom byen under osmanske herredømme, og fra 1815 underlagt Østerrike og senere Østerrike – Ungarn. I 1918 ble byen underlagt Kongerike Jugoslavia da det ble opprettet.

Dubrovnik har vært sentral i utviklingen av det kroatiske språket. Den var hjemsted for mange viktige poeter, forfattere, matematikere, fysikere og andre forskere.

Dubrovnik er regnet som en av de vakreste og best bevarte byene i Middelhavsområdet, men ble utsatt for et voldsomt bombardement under krigen i det tidligere Jugoslavia i 1991, som skadet store deler av Gamlebyen, til tross for at denne var helt uten militær betydning. Gamlebyen er blitt rehabilitert i ettertid.

Kroatia er også et av Europas yngste land og har mye å by på; vakker frisk natur, mengder av historiske og kulturelle severdigheter og et øyrike langs kysten som savner sidestykke.

I Dubrovnik bor det ca 55 000 i dag og ca 5000 innenfor bymurene. Byen er lett tilgjengelig for turister da flyplassen ligger litt sør for byen og kommunikasjonen er god. På vei mot byen kan du se ned på innseilingen til Dubrovnik og den gamle handelsbyen som delvis er omkranset av festningsmurer som strekker seg rundt sentrum i en lengde på over 2 kilometer.

LØRDAG 22.9.

Vi drog av sted allerede ved 12 tiden med mål Standal i Nittedal hvor Tessi skulle ha sitt hotellopphold mens vi var bort. Da hun var levert satte vi turen til Gardermoen og møte de andre der oppe.

Været var grått og kaldt så det var deilig å tenke på at vi skulle til varmere strøk. Vi var de første og da vi reiste med bare håndbagasje måtte vi få pakket om og lagt toalettsaker etc. over i lukkede poser som vi hentet inne. Men det tok ikke så lang tid før TL & A og L & V kom og K & K var rett rundt hjørne.

Alle samlet og vi gikk gjennom kontrollen. TL foreslo Sushi baren noe jeg synes var et godt forslag da jeg ikke har smakt det før. Fant oss en plass og bestilte drikke og startet på smakingen. L & V og K & K hadde ikke lyst på dette så de fant seg et annet sted å spise. Må si det var en ny og spennende smaksopplevelse som jeg kommer til å prøve igjen.

Kom oss gjennom taxfree butikkene, noen innkjøp og videre ombord i flyet ned avgang kl 16.50. Her ble K & K sittende litt lenger bak og så plasserte vi ”gutta” på en seterad og oss jentene på en. Våre bedre halvdeler hadde veldig hyggelig for det var mye latter fra den raden, tror de underholt det meste av flyet på turen. Turen tok i underkant av tre timer da vi kom ut til en temperatur som var helt annerledes enn hjemme selv om vi landet 19.35. Fikk tatt ut noen kroatiske kuna som raskt ble til koner og tok to taxier inn til hotell Epidaurus. Det var en rask tur som bare tok ca10 min. Fikk nøkler til rommene våre og gikk for å spise middag i spisesalen. Det var en stor sal som minnet om en bespisningssal i østeuropisk stil. Vi måtte gå og forsyne oss selv og maten var god den, kan vel ikke si det samme om vinen som smakte nærmest som gjæret saft.

Etter middagen satte vi oss ute på en av terrassene og tok noen glass med noe godt i og satt og pratet fram til midnatt tid, da avtalte vi å møtes til frokost og syntes det var greit å komme seg til sengs. God natt!

SØNDAG 23.9

God morgen. Møttes i spisesalen ved 9 tiden og frokosten var nesten overdådig. Her var det varm og kald mat, kaker og frukt i lange baner og alt hva hjerte begjærer.

TL hadde spurt seg fore og fått vite at det gikk båt inn til Dubrovnik fra en brygge bare 50 - 100 m lenger borte på strandpromenaden så vi bestemte oss for å ta den tur/retur. Båten gikk ca hver halvtime, vi kom oss med 11.00 båten og turen tok ca 40 min, hyggelig med en båttur da.

Båten la til kai i den gamle bydelen og her var det massevis av mennesker. Det låg et cruiceskip fra Costarederiet på anker litt lenger ute og det gikk småbåter i skytteltrafikk ut og inn hele tiden.

Vi gikk gjennom Old Port, porten inn til gamlebyen fra havnen og her gikk vi nærmest i kø. Var innom Dubrovnik Catedral på veien mot torget. Noen butikker var oppe så vi jentene måtte jo innom mens guttene fant et vannhull på torget som de satte seg på for å vente. Syntes butikkene var ganske dyre så det ble ikke noen handel men greit å ha sett. Vi samlet oss alle ved vannhullet og det ble litt å drikke på for oss jentene også før vi ruslet videre.

Vi gikk opp og ned mange av de små trange smugene, var innom hullet i veggen, kafé Buza, koselig plass men da vi var så mange var det ikke plass på de bordene som var ledige. Vi vandret videre og havnet etter hver på en restaurant hvor vi kunne få oss noe å spise og drikke.

Da kelneren kom for å ta opp bestilling spurte han hvor vi var fra og jammen snakket ikke han norsk.

Etter endt måltid vandret vi videre ned til byens hovedgate Placa Stradun som går tvers gjennom gamlebyen. Trond hadde ikke tatt med seg kortbukse og det ble ganske varmt i olabukse så det ble litt handling her. Butikkene var oppe selv om det var søndag og han fikk kjøpt seg bukse. Kjøpte også hettegenser både til Vegar og guttene. Kroatia er også kjent for sine mange og flotte slips så bursdagsgaven til Trond ble også kjøpt her. Etter å ha ruslet opp og ned hovedgaten en stund måtte vi ha en pause så det ble en stopp ved et nytt vannhull. Ettermiddagskaffe ble Irich kaffe før vi tuslet ned til havnen igjen. Hadde jo kjøpt billett tur/ retur og båten hadde nettopp gått så vi måtte vente på neste båt. Derfor fikk vi litt god tid til å se oss rundt i den gamle koselige havnen.

Båtturen som tok ca 40 min gikk i sakte fart og været var fin så vi nøt turen tilbake. Båten gikk først innom Cavtat, et lite idyllisk tettsted bare en kort spasertur fra hotellet vårt.

Vi valgte å gå av her da det såg veldig koselig ut, kunne minne litt om et rikmanns sted da det i havnen låg både seilbåter og cruicebåter av en visssss størrelse. I ”garasjen” var det plass til både joller på 20-25 fot, vannscootere og biler så vi kunne ikke annet en å tenke Monaco der vi gikk rundt.

Det ble også litt handling på oss damene der vi tuslet rundt og så var klokken blitt så mange at vi kunne spise middag. Fant en hyggelig og fin restautant, Dolium, hvor vi fikk nydelig mat og drikke. Det ble et langt og hyggelig måltid og kvelden ble mørk for vi skulle finne veien tilbake til hotellet. Veien gikk gjennom Cavtat og så ned langs sjøen, vi gikk vel en omvei tror jeg men turen tok vel ikke mer en ca 20 min. Tilbake på hotellet samlet vi oss på rommet til Liv og Vidar og tok et glass eller to før vi gikk til sengs.

LITT FAKTA OG HISTORIE OM CAVTAT

Idylliske og sjarmerende Cavtat ligger vakkert og skjermet til på ei halvøy omlag 15 kilometer sørøst for Dubrovnik.  Cavtat er en typisk kroatisk landsby ved kysten, og du fine strender, promenade med palmer og høye sypress, og mange hyggelige restauranter langs bryggen i gamlebyen. Cavtats historie er faktisk lengere enn Dubrovniks!

Landsbyen ble grunnlagt av greske og romerske handelsmenn i det fjerde århundret før Kristus. I romertiden ble Cavtat, i likhet med så mange andre kroatiske byer - underlagt romersk styre. Da slavere og avarere angrep Cavtat i år 614, flyktet innbyggerne til ei øy i nærheten. Denne øya skulle bli det vi nå kjenner som Dubrovnik og med tiden ble sundet mellom øya og fastlandet fylt igjen.

Cavtat ble gjenoppbygd under renessansen og fremstår i dag som en koselig forstad til Dubrovnik.

Båndene mellom Cavtat og Dubrovnik har vært sterke, og de som ferierer i Dubrovnik kan enkelt ta en kort båttur over til Cavtat. Et opphold på Cavtat gir et behagelig avbrekk der man kan oppleve en typisk kroatisk kystlandsby.

I Cavtat finner du en lang promenade på sørsiden av halvøya. Kirker, butikker og restauranter dominerer gatebildet. Når det gjelder maten, kan man velge i alt mellom klassisk kroatisk pizza til mer forseggjorte lokale retter. Som andre restauranter langs kysten, fremheves den gode sjømaten. Promenaden omsluttes av en rekke med palmer som gir en eksotisk kontrast mot sjøen. En fredelig spasertur ut på halvøya, gir også en fin naturopplevelse.

MANDAG 24.9

God morgen. Frokost i spisesalen kl 9.00 igjen og denne dagen bestemte vi oss for å bare nyte tilværelsen på dette flotte stedet. Etter frokosten la vi oss godt til rette ved bassenget. Vannet i sjøen holdt ca 23 gr og i bassenget var det også godt og varmt så det ble en del bading. Ellers ble det arrangert forskjellige aktiviteter både i og rundt bassenget.

Rundt lunsj - tider fant vi ut at vi ville se litt mer av området, gå en tur rundt halvøya inn til Cavtat for å se mer der og å finne oss et sted å spise på veien.

Været var nydelig og det ble en stopp med en øl og pizza ved et av de første vannhullene før vi gikk videre. Vi gikk langs sjøen inn til småbåthavna i Cavtat og så utover og rundt halvøya. Langs veien satt det jenter og damer med sine håndarbeider og solgte det de hadde laget. Det var også koselige spisesteder langs ruten og vi tok nok en stopp med noe å drikke og satt og såg utover sjøen.

Vi gikk videre rundt halvøya og koste oss i det fine været og så langs sjøen tilbake til hotellet vårt. Noen av oss stoppet på veien og tok noe å drikke på en av de mange vannhullene. Vi gikk tilbake til hotellet for å slappe av og etter hvert kom de andre også.

Vi hadde lyst til å prøve oss inn til Cavtat igjen for å spise middag men vi havnet på samme sted som vi spiste pizza på tidligere på dagen. Fikk et bord helt nede ved vannkanten og vi koste oss med god mat og drikke i mange timer. Det ble både forrett, hovedrett og dessert med kaffe på oss og så fikk vi en drink på huset til slutt. Det ble en sen og huggelig aften før vi ruslet tilbake til hotellet. Samling hos Liv og Vidar til et glass denne kvelden også før vi gikk til sengs.

TIRSDAG 25.9

God morgen. Frokost kl 9.00 og en tur på stranda hvor vi badet og koste oss et par timer.

Så pakket vi sammen sakene våre og tok fatt på hjemturen, flyet skulle gå kl 14.25 og Trinelise ordnet med taxi til flyplassen. Her vi fikk en stund å vente men vi brukte tiden på å handle litt og å få oss noe å spise. Turen til Gardermoen gikk litt raskere enn først antydet så vi landet noe før tiden.

Vi takket for en veldig hyggelig tur, hentet bilen og kjørte til Nittedal for å hente Tessi som hadde vært på Standal.

Liv og Vidar, Kristin og Kenneth, Trinelise og Arild

Tusen takk for en flott og koselig tur.

Trond og Gudrun

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...