Historien om båten vår, Oda

Av forskjellige grunner hadde Trond  solgt sin halvpart av båten ISOLDE, en Tristan 301, et par år tidligere.

Sommeren 1995, som var god og varm, ble mye tid tilbrakt på forskjellige brygger rundt om i østlandsområdet. Lengsel etter båt igjen var mildt sagt stor og vi tittet på ”tusenvis” J av båter. Vi fikk etter hvert en del tanker og ideer om hva vi var på jakt etter og helt i begynnelsen av september såg vi en annonse i Aftenposten som fenget oss.

Velutstyrt Sandvik 25 AC.

Til salgs kr. 85 000,- evt. m/

bryggeplass i Fredrikstad.

Tlf.----

Tok kontakt og et par dager senere var vi på vei til Fredrikstad for å møte eieren av båten. Den låg i Tosekilen og vi kjørte sammen dit. Båten såg grei ut den, skroget såg bra ut, motoren var nyoverhalt, (eier var maskinist) og det elektriske anlegget var nytt. Det var satt inn nytt Webasto varmeanlegg og en liten septiktank på 20 l, men interiørmessig ellers trengte båten en real oppgradering. Den ble prøvekjørt og undersøkt på alle mulige vis. Vi såg mulighetene som låg i denne båten og det ble prutet på prisen. Det ble godtatt til et vist punkt men ikke lenger.

Vi hadde vel allerede bestemt oss før vi gikk der ifra, men vi ville ta betenkningstid.

Tok oss en tur ned igjen søndagen etter, for å se på den alene og da bestemte vi oss for at denne ville vi ha.

Eier ble kontaktet og kjøpekontrakt ble undertegnet.

Så begynte vi å planlegge turen hjem med det nye vidunderet. Såpe og vaskesaker var helt nødvendig for det måtte skures før vi kunne ta ting i bruk. Klær og sengetøy, litt kjøkkenutstyr, redningsvester og mat måtte med, vi skulle bruke en dag på vasking og tre dager hjem. Og så var det verktøykassa da, kan ikke være uten den i en båt.

Vi ble kjørt ned til Tosekilen Torsdag morgen 21.9.95 og møtte selger for å få karter, ekkolodd og nøkler og de siste instrukser og han fikk med seg sine eiendeler. Gudrun starter med å vaske pantryet så vi kunne lage oss mat, mens Trond undersøkte motor og det elektriske. Så ble akterkabinen vasket så vi kunne legge oss et sted. Første stopp var Kjøkøy for å tanke ferskvann og diesel og der fikk vi også ligge over til dagen etter da det så sent i sesongen (slutten av september) ikke var så mye båter ute.

Fredag morgen våknet vi til nydelig vær og vi bestemte oss for å ta turen over fjorden og besøke noen venner som bor på Tjøme. Alt fungerte fint over fjorden og turen ble en nytelse i nydelig vær. Vi la oss på Havna for natten og fikk besøk i båten på ettermiddagen. Lørdag morgen var været like fint og vi startet på vei hjemover. Da vi nærmet oss Ramvikholmen utpå ettermiddagen bestemte vi oss for å ligge over der. Så langt hadde alt gått veldig bra og vi gledet oss til siste etappe.

Turen fra Ramvikholmen og hjem ble en prøvelse, vi våknet ved 3tiden på natten til et aldeles forrykende vær, det blåste og regnet fra alle kanter . Sovnet etter hvert igjen og håpet at vinden ville gi seg på morgenkvisten . Alle båtene ble liggende og vente på at det skulle løye noe, det bruker ofte skje midt på dagen men det såg ikkje ut til at det ville gi seg. Ved 12tiden gikk de første seilbåtene ut og en time senere fant vi ut at vi like godt kunne prøve vi også. Det var en del sjø den første biten med bølger på 2-3 m men da vi rundet Filtvet og krysset fjorden over til Drøbak-siden ble sjøen roligere .  Regnet gjorde det hele tiden. Da vi rundet Tangen og kunne se Malmøya var gleden stor. Mørket kom sigende , og vi hadde brukt drøyt 7,5 time på turen. Klokken hadde passert 19.30 før vi fikk lagt til på bryggeplassen vår og våte som katter tok vi bare med oss det vi måtte og kom oss hjem , sultne og slitne.

MEN VI HADDE FÅTT BÅTEN HJEM TIL PADDA OG DEN VAR VÅR, HURRA!!!!

1996.

Den første vinteren ble brukt til å notere ned alt vi ønsket å gjøre med den nye båten vår og til å prioritere hva som måtte gjøres første året og hva som kunne vente.Dette blefort et høyt femsifret tall i kroner prioriteringen måtte gjøres nøye.

Den første våren ble kataloger av forskjellige slag studert og mange planer ble drøftet . Det ble satt opp nye gardinstenger og sydd nye gardiner både foran og bak samt omtrekking av salongen foran . Et brunt skaitrekk i midtkabinen ble revet av og tak og vegger i hele båten ble malt i en lysere og vennligere farge. I akterkabinen ble det limt opp igjen lyst pusetrekk på veggene. Det ble lagt nye tepper i hele båten og satt opp flere lyspunkter i midtkabin da det var i minste laget. Skruer og lister i lange baner er byttet ut. Trond brukte mye tid på å gjøre seg kjent med motor, andre tekniske og elektriske ting i tillegg til det vanlige vedlikeholdet .
Foruten
ferien til Telemarkskanalen  www.telemarkskanalen.no hadde vi mange fine helgeturer med båten dette første året.

1997

Det andre året vi hadde båten ble det bygget nye bord i teak både i forkabinen og i midtkabinen med et stort antall lag med lakk. Det ble også bygd en ekstra benk i midtkabinen som både ble sittebenk og stuerom. Alle de brune skaiputene i midtkabinen samt førersetet ble trukket om og det ble laget ryggputer til de bakerste sitteplassene . Walkie Talkie ble kjøpt inn og alle de gamle lampene foran ble byttet ut til nye messinglamper. Dette året ble det også ny kalesje etter at vi var blitt meget våte på turen til Telemarkskanalen året før.

1998

Det tredje året ble kompasset byttet da det hadde begynt å lekke samt at vi kjøpte GPS. Lukene over oppvaskkummen og kokeapparatet var blitt festet opp med en kjetting i en krok, men på båtmessa dette året såg vi en fin sak til dette bruket. En fjær med festeanordning i begge ender som kunne bøyes når lokke ble lagt ned og som sto oppreist da lokket skulle stå oppe. Den saken ble kjøpt inn og byttet på alle lokk.

Hele denne våren hadde vi problemer med varmeveksleren og den ble forsøkt reparert flere ganger til slutt ble den loddet. Dette såg bra ut lenge men rett før ferien gikk alarmen på nytt og denne gangen var det bare å krype til korset og bestille ny.

På ferien var vi kommet til Kragerø og var på vei videre til Portør en fredag formiddag, da det skjedde noe igjen. Denne gangen var det vannpumpa som hadde gått i stykker. Vi fikk taua oss selv med jolla inn igjen til Kragerø og et par vi hadde snakket en del med hjalp til så vi kom inn til bryggen igjen. De var også behjelpelig med telefonnr. osv. da de var godt kjent.  ( Fruen var fra Kragerø.) Fredag ettermiddag i ferien var vel ikke det beste tidspunktet men verkstedene var meget behjelpelige . Mandag morgen ble vannpumpen bestilt fra Kings diesel i Bergen og tirsdag ettermiddag ringte de og sa at vannpumpen kunne hentes. Vi kom ikke lenger på turen og hadde en nokså ruskete tur hjem . Et av batteriene ble også byttet i år da det begynte å bli dårlig.

1999

Det fjerde året ble motorrommet isolert og lukene i dørkenble byttet. Alle svartegummilister rundtdører ogi alle åpninger ble byttet til teaklister i hele båten. Det ble satt inn et nye batterier i år og vinduspusser armer ble byttet. Den gamle stålvasken i forkabinen ble byttet til en hvit og fin plastvask, avløpet med slanger ble byttet og det ble nye kraner i forkabin. Ellers ble de gjort en del lakkering innvendig i båten da det ble satt opp noen forskjellige teak hyller og andre ting.

2000

Det femte året vi hadde båten ble det satt inn varmtvannstank på 20 l. Plassen var ikke så stor så 20 l´s tank var det vi fikk plass til. Vanntank måler ble også montert samt lader og landstrøm. Det ble også satt inn et ekstra batteri, nr. 3 som startbatteri.

2001

Det sjette året gjorde vi ingen spesielle fornyelser med båten for ferieturen dette året var 4 uker til USA.

2002

Det syvende året ble alle fortøyninger byttet og det ble tettet langs overbygget på styrhuset. Motorrommet ble isolert enda bedre og styresnekka ble byttet. Det ble også nytt eksosbenn + en del nye slanger og det ble satt inn 220V inverter. Badeplattform ble montert samt dusj m/ v & k vann plattformen.

Kjøleskap 42l ble kjøpt da det gamle gikk heden for flere år siden og vi hadde bare brukt kjøleboks i noen år. Nytt kokeapparat (gass) ble også investert + ny for oss, brukt jolle + ny 4 hk Tohatsu påhengsmotor.

2003

*Kartplotter

*VHF sertifikat + VHF

*Nye vinduspussemotorer m/ blader m.m.

*Rep. av kalesje og jolle.

2004

Ny kalesje fra Alf Hansen ble bestilt på båtmessa og vi fikk den til St.Hans. Den ble bestilt med en del forandringer, større og flere vinduer så det ble bedre lys og lettere å ha utsikt rundt seg. Alf Hansen sin kalesje til Sandvik 25 er høyere enn originalen slik at det blir ståhøyde i båten og lettere å komme ut og inn av den. Men da måtte beslagene flyttes lengre bakover for å få dette til.

Det ble også lagt nye tepper i hele båten da de gamle begynte å bli slitt.

Og så var det vanlig vårpuss og vedlikehold, mer var det ikke å gjøre med båten, men ønske om en ankervinsj stod også på listen men ble nedprioritert i år.

MEN så var trefotsyken blitt så stooooor at et nytt prosjekt kom på banen i løpet av høsten 2004.

Oda ble solgt januar 2005 og er blitt en ferskvannsdame med ferieturer i det salte element.

Takk for mange flotte og hyggelige turer med deg, Oda, gjennom åtte somre.

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...