Rundtur i USA, sommeren 2001
Uke 4. 5.7 -13.7.2001. California/ Nevada/ Arizona
 Vi ble kjørt inn til San Francisco hvor vi skulle hente bilen vi hadde leid, en Chevrolet Malibu denne gang. Det gikk greit å komme ut av byen og ut på route 1, kystveien. Vi var på forhånd blitt fortalt at denne veien var smalere og mer svingete men at vi fikk sett kystlandskapet langs hele California. Det var en mektig natur med alt fra fog og sol til stupbratte sider opp og ned langs fjellsidene og Stillehavet rett ut med en og annen fiskebåt langt der ute.

På vår tur ble vi anbefalt å ta avstikkeren ”17mils drive from Montery to Carmel ”. Disse småbyene låg ganske tett men å ta ruta ut til Pacific Grove og Pebbel beach ble turen 17 mils med naturskjønne opplevelser og et yrende dyreliv.

Tok av til Freeway 101 videre til Los Angeles da landskapet langs kysten ville være den samme hele veien.

Også her i sør California er det store drueplantasjer men det er Napa Vally og Sonoma Vally som er de mest kjente vindistrikter.

Hadde en stopp i Santa Barbara for å spise lunsj på Moby Dick ute på piren.
   Kom til LA midt i ruchen men det gikk veldig greit da vi måtte kjøre sakte, for da var det lettere å følge med på skiltene. Vi tok av og kjørte ned til Santa Monica hvor vi fant en Travelodge som hadde ledig rom midt på Oasen aveny.

Tittet på brosjyrer over sightseeingturer og vi valgte en kombinasjons tur i Los Angeles med City Tour, Movie Star´Homes, Hollywood & Universal Studios.

Stod opp tidlig, da bussen skulle plukke oss opp kl 8.45. Først var det rundtur i LA hvor første stopp var stranden hvor de spilte inn BayWatch. Neste stopp var ved Venice, den italienske bydelen med kanaler som i Venesia. Så var det Rodeo Drive, handlegaten med de mest eksklusive forretningene i LA.
   Ble fortalt en del om LA og at byen består egentlig av 78 forskjellige byer som er selvstendige byer i byen. Det er 24 mill. biler i LA og alle over 16 år har bil, aldersgrensen for å får førerkort er 16 år.
   Etter Rodeo Drive kjørte vi til Mann´s Chinese Theater, hvor mange av stjernene har satt sine hånd og fot avtrykk i betongen, The Walk of Fame,  videre til Sunset bulevard, Sunset Strip, Beverly Hills.

Vi ble så kjørt opp til en utsikts plass hvor vi kunne se utover mye av LA og
rett i mot det berømte skiltet HOLLYWOOD. En gang i tiden stod det HOLLYWOOD LAND der og det skulle lokke folk til å komme dit og bosette seg.

Etter denne turen ble vi satt av ved Universal Studios med beskjed om at vi ble plukket opp igjen kl 18.30.
   Vi hadde dagen for oss selv men det var kolossalt hett. Vi gikk rundt og såg på hvordan de hadde laget noen av filmene og hva slags effekter som var blitt brukt. Til slutt var vi på en 1,5 times busstur (åpen) på området og såg kullisser fra forskjellige kjente filmer. Dette var det mest inntresanne og artige på Universal Studios.

Las Vegas. Tok Interstate 10 East som går gjennom hele LA og østover til Interstate 15 mot Las Vegas. Vi krysset Route 66  inn i Mojave ørkenen. Golt og brunsvidd landskap og ved byen Barstow ble det mer og mer ørken og kaktusene overtar for buskene.

I Baker ligger verdens største termometer og det viste 103 grader F = 39,5 grader. En vei her heter Death Vally rd. og det kan man jo forstå så tørt som det er her.  Hallaron Springs ligger på 3000 FT = 1000 m o.h. og det virker som det stadig stiger. Jada, 6 mils etter Hallaron er vi oppe i 4500 FT ): 1400 m.o.h. og det er 9 mil igjen til Las Vegas.

Vi hadde en strekning på 7 -10 mils nedstigning med 6 % helling til vi kom ned på sletten med vide vidder og tettstedet Primm Vally som er grensen mellom California og Nevada. SAND OG ATTER SAND med spredte tuer av småkratt, busker.

Her i Nevada er det 2000 dollar i bot for å forsøple. (ca. 20 000 kr). Det gikk greit å finne inn til Las Vegas og vi fant også Las Vegas Aveny som er hovedgaten eller The Strip hvor de aller fleste hoteller og overnattings steder ligger.

Det er 37 grader men delvis overskyet så enten er det ikke så verst eller så har vi begynt å venne oss til varmen.

Vi spaserte langs avenyen og kom til Cæzar Palaz hvor vii gikk rundt for å titte en times tid. Spillehaller med rulett, kortbord av forskjellige slag og massevis av enarmede banditter.
   Bestilt oss Sightseeingtur med fly til Grand Canyon til dagen etter. Vi tok en biltur langs Las Vegas aveny, The strip. Filmet noe av det enorme lyshavet, reklameskiltene og overfloden som det ser ut til å være i denne meget spesielle byen. Kjørte tilbake til hotellet ved midnatt etter mange sterke opplevelser.

Grand Canyon. Vi ble kjørt ut til en småflyplass hvor vi skulle ha en syv timers tur med landing og busstur innover til lunch hos indianerstammen Hualapai. Vi betalte 189 dollar pr. person. På flyplassen var det målt til 87 grader F ):30,5 C kl.9.00 så det så ut til å bli en varm dag.
Jeg synes det var litt ekkelt å fly et så lite fly men det gikk over etter 10-12 minutter for da var det så mye å se på. Vi fløy over Lake Mead og Colorado river, Hoover dam og inn i Grand Canyon. Det rare og bratte fjellformasjonene med flatt platå oppå.

Vi landet på Canyon West airport, en liten flyplass og ble derfra kjørt i buss av en indianer inn til et sted hvor det ble servert lunch av indianere.
   Bussjåføren vår fortalte at det er tre indianerstammer i Canyon, en av dem, Hualapai´ene, som vi besøkte lever oppe på platået og de andre to stammene Havasupai- og Navajo-stammene lever langs elvebredden.

Disse tre stammene hadde et område på 1 million acer og de var spredd over store område t.o.m. Florida før de fikk tildelt denne delen av nasjonalparken. Mange har flyttet tilbake og flere og flere kommer etter hvert. De prøver å ta vare på de gamle tradisjonene med kultur, språk, dans, sanger og ritualer. Det er mange barn og unge i dag som ikke kunne språket og de ser bare dumt på de gamle når de snakker deres eget språk. De tre stammene hadde samme språk men med forskjellige dialekter, så de forsto hverandre.

Det var veldig varmt der oppe på platået 110 grader F ):43,5 C og vi var på 4000 FT.

Flyturen tilbake tok ca. 45 minutter og vi var hjemme igjen i 15.30 tiden etter en meget spennende og opplevelsesrik dag.

Etter å ha fylt benin drog vi videre, fant Interstate 15 South. Vi måtte kjøre samme vei tilbake til Barstow før vi startet nordover mot SF. I Las Vegas var det kl. 11.00 - 100 grader F ): 37 grader C.

Like etter tollstasjonen fikk vi se en liten tornado eller skypumpe, undrelige greier. En avkjøringsvei vi kjørte forbi het Zzyzx rd. Uttal det den som kan. Ved Barstow tok vi av Highway 58 North mot Bakersfield og kjørte over Mojave River. Kjørte videre til Mojave hvor verdens største fly-kirkegård ligger og så over fjellene Sierra Nevada. Her må da den største samlingen av vindmøller være plassert, det var miles på miles med vindmøller.

Når vi nærmet oss Tehachapi kunne vi se at man var ute av den tørreste ørkenen. Der var mer dyrket mark og dyr som beitet. Men gresset og bakken er brunsvidd som det meste i California. De sier “ikke brunsvidd men gull.”  California blir jo kalt “The Golden State.”

Den siste biten fra Edison til Bakersfield var det acer på acer med druemarker og noen andre trær. Ved Bakersfield tok vi av fra Highway 58 North til Highway 99 North til Modesto hvor vi igjen skulle ta av for å komme oss til San Francisco.
      Vi overnattet i byen Tulare som ble grunnlagt i 1889 på grunn av det gode landbruks områdene og jernbanen. Fram til 1900 brente byen ned tre ganger og siste gangen bestemte de seg for å bygge den opp igjen i mur i stedet for tre, noe som er helt uvanlig i USA. Det blir bygd i tre på grunn av jordskjelv faren. I Tulare bygde de hele tre kirker etter siste brann i håp om at en av dem skulle klare seg hvis det ble brann igjen.

Ved Modesto tok vi av fra 99 North og over på Freeway 132 West, videre  Interstate 580 mot Castro Vally som ligger på utsiden av SF.
  Vi kjørte til San Mateo Bridge som førte oss over til San Francisco og kom inn på Highway 101 og inn til San Bruno ved flyplassen hvor vi fant Trevelogde airport North hvor vi hadde reservert rom.
   På kvelden tok vi oss en kjøretur inn til SF og Fischermans Warf - Pir 39. Parkerte i et P-hus og gikk for å spise på Piren. Trond spiste 1/2 krabbe og 1/2 hummer og jeg bestilte en fiskerett, nydelig mat og vi ble gode og mette.
   Det var blitt mørkt når vi skulle tilbake til hotellet og vi tok av en exit for tidlig. Det var vanskelig å se hvor vi var men Tronds retningssans gjorde at vi kom på rett vei igjen og fant hotellet.

Vi pakket noe om i koffertene våre for vi ønsket vi å ha færrest mulig kolli og alt ble gjort klar til hjemreise.

Etter å ha sjekket ut av hotellet, fylt opp tanken og levert bilen, tok shutle fra leiebilfirma og inn til flyplassen. Sjekket inn og leverte bagasjen, så kunne vi gå for å finne noe å spise. Det ble amerikansk burger for siste gang.

Ennå hadde vi to timer til vi kunne gå til gaten så vi gikk ut en siste tur før Amsterdam. Og så tittet vi i butikker og brukte våre siste kontanter i dollar, for så bare å bruke Visa.

Det var jo billigere på andre siden av sikkerhetskontrollen, i duty-free butikkene så vi ventet med å handle. Når vi hadde handlet det vi skulle ble det senere levert på gaten så vi slapp å gå og bære på alt.

Tiden gikk raskt nå og kl. 15.15 kunne vi gå til gaten for en 10 timers flytur. Flyet lettet kl. 16.05 California tid og landet
kl 11.00 europisk tid i Amsterdam. Her måtte vi vente i to timer før flyet til Gardermoen skulle gå. Vi fant oss et sted å sitte og nå virket mobiltelefonen så vi kunne ringe til familien i Norge. Vi landet på Gardermoen kl. 15.30 og ble hentet der. Hentet Tessi hos Vegar før vi kjørte hjem etter en opplevelsesrik og spennende måned med mange inntrykk og gode minner.

| Svar

Nyeste kommentarer

17.02 | 17:56

Nyttig og interessant.

20.06 | 22:50

Ser forøvrig nå i kveld at den ligger for salg igjen på Finn.
Finnkode: 22892371

20.06 | 20:41

Vi kjøpte den i sept 1995. Husker ikke navnet men han vi kjøpte av jobbet i Telenor på Økeren i Oslo. Har annonsen med telefonnr liggende.

19.06 | 19:10

hei hei... jeg lurer veldig på hvem dere kjøpte den sandviken av? pappa hadde en sandvik 25 som lå i tosekilen. og den ble solgt rundt 1995 tror jeg...